Ga naar hoofdinhoud

Vijftraps haakse reductor volgens bouwdoossysteem

Moderne cruiseschepen bieden hun passagiers alle luxe die een mens kan bedenken. Om de stroom daarvoor op te wekken, staan in de machinekamers door gasturbines aangedreven generatoren vermogens die meer dan 60 MW genereren. Dankzij een toerengeregelde aandrijving kon de productietijd voor de rotormontage van de generator met een kwart worden teruggebracht.

In generatoren induceert het ronddraaiende magneetveld van de rotor een elektrische spanning in de wikkelingen van de stator. Gezien de hoge eisen aan de levensduur en beschikbaarheid van de stroombronnen in deze vermogensklasse moeten de veldwikkelingen langdurig bestand zijn tegen de grote middelpuntvliegende krachten.

Sneep Industries in Strijen kreeg van Brush HMA in Ridderkerk opdracht een oplossing te ontwikkelen waarmee de rotoren snel en nauwkeurig konden worden gepositioneerd in een boorcentrum. Omdat de ruimte op de werkstukdrager van het boorcentrum beperkt is, werd een compacte oplossing gevraagd, inclusief slanke aandrijving. Sneep wendde zich voor de oplossing tot Lenze Aandrijftechniek, met welke leverancier het bedrijf al lang samenwerkt.


De door Sneep Industries gebouwde manipulator voor de bewerking van rotoren op het boorcentrum van Brush HMA. Opvallend is de naar verhouding kleine elektromotor.

Vijftraps haakse overbrenging

De drietraps kegelwielreductor van de serie GKS van Lenze is standaard in overbrengingsverhoudingen tot 319:1 leverbaar, in viertraps uitvoering tot i=1440. Door de combinatie te voorzien van nog een extra reductietrap tussen motor en GKS-reductor kon de overbrengingsverhouding worden verhoogd tot 2033:1. Hierdoor werd het (op de motor teruggevoerde) massatraagheidsmoment van de belasting optimaal aangepast en kon een stabiel regelgedrag worden bereikt.

Lenze heeft daarmee de eerste volledig geïntegreerde vijftraps GKS reductor voor klanten ontworpen. Om het verdere constructieproces te vereenvoudigen, ontving Sneep van Lenze de CAD-bestanden van de maatoplossing zodat hij deze direct in zijn toepassing kon overnemen.

Toepassing bij Brush

Bij Brush draaien twee parallel geschakelde motorreductoren de rotoren tussen de respectievelijke bewerkingsstappen in 20 sec. over een hoek van 90°. De besturing van de beide motoren gebeurt door slechts één Lenze servoregelaar uit de serie 9300 Servo, met een resolver voor de terugkoppeling.

De aandrijfoplossing heeft bij een overbrengingsverhouding van 2033:1 een onderlinge hoekafwijking van maximaal 0,15°. Deze nauwkeurigheid is enerzijds het resultaat van de exacte regeling met een nauwkeurigheid van 0,001°, anderzijds van de geringe hoekspeling van de reductor.

Het volledige artikel kunt u lezen in Aandrijftechniek van maart. Neem hier een proefabonnement op het vakblad Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven