Ga naar hoofdinhoud

Universiteit Twente en DAF zoeken self healing verbrandingsmotor

Een keramische verbrandingsmotor belooft een hoger rendement, maar is ook gevoelig voor slijtage. In het IOP-project Selfsurf zoeken de Universiteit Twente en DAF Trucks naar een oplossing in de vorm van self healing materials.

Autofabrikanten over de hele wereld zijn op zoek naar een energiezuinige, schone verbrandingsmotor. Toen technisch keramiek een jaar of dertig geleden werd geïntroduceerd, waren de verwachtingen hooggespannen. Keramiek is bestand tegen zeer hoge temperaturen, en dat is interessant, want verbranding bij hoge temperatuur geeft een beter vermogen én minder restgassen.

“In de praktijk blijkt dat er bij het gebruik van keramisch materiaal een hoge wrijving aanwezig is tussen de componenten”, vertelt Dik Schipper van de Universiteit Twente. “Dit is op te lossen door het materiaal te voorzien van een ‘vast’ smeermiddel: bijvoorbeeld koperoxide. De truc is om het ‘vaste’ smeermiddel dat we in het keramisch materiaal aanbrengen naar het oppervlak te brengen zodra het keramiek in contact komt met een tegenloopvlak. Het smeermiddel vormt dan een dunne oppervlaktelaag die de aanwezige laag herstelt. Het resultaat is een verlaging van de wrijving en slijtage en een verhoging van de levensduur van de componenten.”

Selfsurf
Aan de TU Twente loopt al enige tijd het IOP Self Healing Materials-project ‘Mechanical and thermal activated self healing surfaces made of composite ceramics for mechanical components’ (Selfsurf). Selfsurf is een follow-up van twee eerdere STW-projecten. “Daarom zijn we ook al aardig gevorderd met het onderzoek”, zegt Schipper. In Selfsurf werkt de universiteit samen met onder meer DAF Trucks en motorfabrikant IMPCO BERU Technologies.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven