Ga naar hoofdinhoud

Turbinemotor maakt persluchtgereedschap efficiënter

De keuze voor door perslucht of elektrisch aangedreven gereedschap heeft te maken met snelheid, vermogen, gewicht en afmetingen. Deprag ontwikkelde een compacte, door perslucht aangedreven turbinemotor die de strijd met de elektra aangaat en inmiddels in de nieuwste haakse slijper van deze fabrikant is te vinden.

De toepassing van persluchtmotoren gaat de terug naar de 19e eeuw. Ze werden in de tunnel- en mijnbouw ingezet omdat elektrische gereedschappen in een explosiegevaarlijke omgeving niet gewenst zijn. Ook in de petrochemische industrie vinden we daarom relatief veel persluchtaandrijvingen. Ook zien we ze in de medische hoek, omdat ze goed steriliseerbaar zijn.

Daarnaast zijn door perslucht aangedreven motoren en gereedschappen door hun relatief eenvoudige opbouw goed bestand tegen vocht en vuil. Belangrijk is ook dat ze overbelast kunnen worden totdat ze stilstaan, zonder dat dit schade veroorzaakt.

Het grootste voordeel is dat ze bij een bepaald vermogen een derde tot een vijfde lichter en compacter zijn te construeren dan elektrisch aangedreven tegenhangers. Vandaar dat ook veel pneumatisch gereedschap in montagelijnen en werkplaatsen te vinden is.

Turbinemotor
Bestaande persluchtaandrijvingen zijn veelal gebaseerd op een lamellenmotor. Maar de turbine benut als ‘stromingsmachine’ de energie in perslucht beter dan een lamellenmotor. Een turbinemotor heeft 30 % minder lucht nodig om hetzelfde resultaat op te leveren als een lamellenmotor en is ook nog eens 50 % kleiner dan een lamellenmotor.

Door de kleinere afmetingen en het grotere vermogen zijn turbinemotoren bijvoorbeeld prima geschikt voor robotaandrijvingen. Ook in vliegtuigen, waar men constant bezig is gewicht en ruimte te sparen, is de turbinemotor ideaal. Uiteraard vergeet Deprag niet de denken aan handgereedschappen, waarbij gewicht en afmetingen altijd belangrijk zijn.

Maar turbinemotoren zijn en complexer qua vorm en in ontwikkeling duurder dan een lamellenmotor. Niettemin heeft Deprag al een aantal turbineaandrijvingen in het programma. Men kan ze inmiddels leveren in het vermogensbereik van 500 W tot 50 kW(!). Iij zijn redelijk snel klantspecifieke oplossingen te ontwikkelen.

Haakse slijper
Bij de ontwikkeling van de nieuwe haakse slijper is nauw samengewerkt met de Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden. Dit instituut beschikt over een speciale testbank voor persluchtaandrijvingen en persluchttechniek.

Bij de ontwikkeling van de slijperturbine is uitgegaan van een aantal waarden en berekeningen en is stromingssimulatiesoftware toegepast. Op de testbank is geverifieerd of de aannames klopten.

Mede door deze samenwerking kon Deprag de turbinetechniek verder verfijnen met als resultaat dat het bedrijf nu compacte en goed hanteerbare machines op de markt kan brengen.

Het volledig artikel vindt u in het november-nummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven