Technologie nieuws

Inductieve energieover-dracht is een onderdeel van ons dagelijks leven: elek-trische tandenborstels halen energie uit hun laadstation door elektromagnetische overdracht, zonder dat ze met een kabel verbonden zitten. Wetenschappers van het Institut für Fahrzeug-systemtechnik aan het Karlsruher Institut für Technologie onderzoeken hoe dit systeem ook in rail- en wegverkeer kan worden gebruikt. De nieuwe techniek kan op de lange duur bovenleidingen vervangen, wat ook een grotere flexibiliteit van de voertuigen mogelijk maakt in het stadsverkeer.

Trams halen nu hun elektrische energie met behulp van een stroomafnemer van de bovenleiding. Wind, regen of sneeuw hebben invloed op het func-tioneren van de bovenleidingen. Het nadeel van dit systeem is, dat de ver-bindingen door wrijving met hoge mechanische belastingen en veel slijtage gepaard gaan. Bovendien verstoren bovenleidingen soms het stadsbeeld doordat het fraaie zicht op een historisch bouwwerk wordt beïnvloed.

100 kW functioneert al
De onderzoekers zoeken nieuwe wegen om trams van de benodigde elektrische energie te voorzien. In testen kon al worden aangetoond, dat inductieve overdracht van meer dan 100 kW technisch functioneert. Dit vermogen kan zowel tijdens stilstand van het voertuig als tijdens het rijden worden overgedragen.

De inductieve energieoverdracht verloopt daarbij volgens de wetten van de elektromagnetische inductie met twee spoelen: één spoel (primaire spoel) wordt tussen de rails gelegd, de tweede spoel (secundaire spoel) zit onder het voertuig. Rond de spoelen ontstaat door de verandering van het magne-tische veld een elektrische spanning. De energieoverdracht tussen de beide spoelen functioneert contactloos, zodat slijtage door wrijving niet voorkomt.

Doelstelling|
Het doel van de onderzoek is, de techniek van de inductieve energieover-dracht van trams ook te gebruiken voor andere voertuigen. Bussen zijn de simpelste mogelijkheid, omdat die in het stadsverkeer en op vaste routes rijden, wat betekent dat de voertuigen op de halteplaatsen tijdens de passagiersstop of tijdens het rijden weer kunnen worden opgeladen. Maar de techniek is in de toekomst ook over te brengen op elektrische auto’s. Omdat de bestuurder met zijn auto gemiddeld slechts één uur per dag rijdt, zouden bijvoorbeeld parkeerplaatsen als laadstation kunnen dienen.

De wetenschappers houden rekening met de veiligheid van mens en dier voor de elektromagnetische velden. Daarbij is het doel om, ondanks de hoge vermogensoverdracht in de voor personen toegankelijke gebieden in de buurt van voertuigen, binnen de grenswaarden blijven. Dat wordt bereikt door speciaal ontwikkelde spoelgeometrieën. Bovendien zorgt hard- en software er voor dat de primaire spoel alleen wordt ingeschakeld als er zich een voertuig boven bevindt.

De wetenschappers brengen hun expertise binnen verschillende projecten in. Voor thema’s met betrekking tot het openbaar personenvervoer bij-voorbeeld werken ze samen met Bombardier Transportation. Het onderzoek naar het gebruik van de inductieve energieoverdracht bij per-sonenwagens is onderdeel van een door het Ministerie van Economische Zaken van Baden-Württemberg gesubsidieerde project BIPoL (Berührungsloses, induktives und positionstolerantes Ladekonzept für elektrisch angetriebene Fahrzeuge).

  • Nog sneller producten ontwikkelen met SolidWorks 2022

    SolidWorks 2022 bestaat uit een serie flexibel te gebruiken en aanpasbare oplossingen voor ontwerp, documentatie, informatiemanagement en validaties. (Foto: Dassault Systèmes) Dassault Systèmes introduceert SolidWorks 2022, een nieuwe versie van de applicaties voor 3D-ontwerp en engineering. Het bevat veel nieuwe en verbeterde functies voor het… Lees verder →

  • Volkswagen opent nieuw lab voor ontwikkeling en productie accucellen

    Schematische voorstelling: Van idee tot productie (Beeld: Volkswagen)Volkswagen Group Components heeft in Salzgitter (Duitsland) één nieuw laboratoria voor celonderzoek en -ontwikkeling in Europa geopend. Met dit nieuwe lab breidt de onderneming haar expertise in accutechnologie verder uit en zet ze een volgende stap in de… Lees verder →

  • Miljoenen investeringen voor verdere ontwikkeling Lightyear One

    Momenteel onderzoekt Lightyear verschillende opties, zowel publiek als privaat, voor verdere fondsenwerving voor het massamarktmodel van Lightyear, die naar verwachting in 2024 in productie zal gaan. (Foto: Lightyear)Lightyear, het high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt, heeft tot op heden in 2021 110… Lees verder →

  • Schroefveerkoppelingen verhogen de levensduur van straatfrezen

    Schroefveerkoppeling van Torsion Control Products voor inzet bij asfaltfrezen (Foto: TCP)Door hun speciale torsieflexibiliteit zijn veerkoppelingen van Torsion Control Products (TCP) geschikt voor de toepassing in mobiele machines in de wegenbouw waarbij moderne dieselmotoren worden toegepast. Voor een fabrikant van straatfrezen ontwikkelde TCP een oplossing… Lees verder →

  • SPS 2021 Neurenberg gaat on-site en digitaal

    Van 23-25 november 2021 worden in Neurenberg ongeveer 750 exposanten verwacht op SPS 2021. Zelfs in tijden van COVID-19 staat SPS (Smart Production Solutions) op de kalender van de automatiseringsindustrie. Na een succesvol pilot event in München zijn sinds 1 augustus 2021 weer beurzen toegestaan… Lees verder →

  • Bosch Rexroth opent klanten- en innovatiecentrum in Ulm

    Bosch Rexroth demonstreert het potentieel van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie op een oppervlakte van ongeveer 500 vierkante meter (Foto: Bosch Rexroth).Bosch Rexroth opent zijn klanten- en innovatiecentrum in het Science Park in Ulm. De in 2019 aangekondigde nieuwbouw is voltooid. Met het nieuwe centrum… Lees verder →

  • Schneider Electric introduceert online selfserviceportaal voor machinebouwers

    Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers. (Foto: Schneider Electric)Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers: een online portaal voor zakelijke partners die actief zijn in de machinebouw en industriële automatisering. Met dit nieuwe platform biedt het bedrijf partners een vereenvoudigde en gepersonaliseerde digitale ervaring afgestemd op… Lees verder →

  • Hoog presterende miniatuur NSK kogelomloopspindels

    De nieuwe kogelomloopspindels zijn onder meer geschikt in apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, waar uitzonderlijk hoge eisen worden gesteld aan doorloopsnelheid en nauwkeurigheid bij de chipmontage. (Foto: NSK)NSK Linear Motion Control heeft een nieuwe serie hogesnelheid miniatuur kogelomloopspindels geïntroduceerd. De serie biedt een aantal voordelen voor… Lees verder →

  • Vitesco investeert in productie 800V elektromotoren

    De toevoeging van 800 V-motortechnologie voor het EMR4-platform maakt het portfolio verder compleet. (Foto: Vitesco)Vitesco Technology, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen zet een nieuwe stap met betrekking tot zijn 800V-technologieroadmap. Na de introductie van een 800V-omvormer een half jaar geleden, bereidt het technologiebedrijf nu… Lees verder →

  • Dana introduceert elektrische e-Powershift transmissie

    Dana versnelt elektrificatie van ondergrondse mijnbouwvoertuigen met een elektrische e-Powershift transmissie. (Foto: Dana)Dana introduceert de nieuwe Spicer Electrified e-Powershift-transmissie, een modulaire en flexibele oplossing met twee snelheden. Het zorgt voor power take-off voor geëlektrificeerde mijnbouwvoertuigen. De e-Powershift-transmissie vereenvoudigt de elektrificatie van de mijnbouwindustrie. De transmissie… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven