Op de scheepswerven van BAE Systems Surface Fleet Solutions van Govan & Scotstoun in Glasgow worden zes Daring Class-torpedobootjagers van het type 45 voor luchtverdediging gemonteerd, te water gelaten en afgebouwd. De boegdelen, masten en schoorsteenpijpen voor de zes schepen worden in Portsmouth gemaakt.
De scheepsromp wordt in delen of “blokken” opgebouwd in een werkplaats grenzend aan de scheepswerf en de helling. In totaal worden vijf blokken verplaatst om één schip te bouwen, waarvan het zwaarste blok meer dan 1400 ton weegt.
De volle lengte van deze jagers is 152,4 meter, met een waterverplaatsing van 7350 ton, een topsnelheid van meer dan 27 knopen, een bereik van meer dan 7000 zeemijl en bieden plaats aan 235 man (foto’s: Enerpac)
Elk blok wordt naar de scheepshelling vervoerd en overlangs in een rechte lijn bovenaan de scheepshelling geplaatst op meerwielige transportvoertuigen. Tijdens deze verplaatsing worden de glijbanen op de scheephelling verwijderd zodat de voertuigen de blokken op de juiste positie kunnen plaatsen.
Het synchrone hefsysteem wordt nu gebruikt om het blok van het transportvoertuig te tillen zodat deze kan worden weggereden. Tijdens het heffen kent het 16-punts synchrone hefsysteem met PLC-besturing strenge last- and slagbeperkingen om ervoor te zorgen dat de gewenste inwendige krachten in de scheepsrompconstructie worden behouden.