Ga naar hoofdinhoud

Timken levert geïntegreerd systeem voor Protos trein

Om wrijving bij een treinaandrijving sterk te reduceren, werd Timken door FTD Fahrzeugtechnik Dessau (D) ingeschakeld voor het leveren van een radiale arm voor gebruik in een nieuw ontwikkelde light-train, de Protos. De eerste treinen van dit type gaan in september 2007 in Nederland rijden.

Timken ontwikkelde een op maat gemaakte arm, met daarin speciale kegellagers. Deze kegellagers zijn volledig afgedicht. De complete arm kan bij FTD meteen worden ingebouwd in de bogie van de nieuwe trein. Timken laat hiermee zien dat het bedrijf niet alleen lagers levert, maar ook complete geïntegreerde systemen kan ontwikkelen, produceren en leveren aan zijn klanten. Tevens denkt de lagerfabrikant meteen mee met de voertuigbouwer zodat de componenten eenvoudiger en sneller te vervangen zijn. Daarnaast was een korte ontwikkeltijd van belang.

De nieuwe trein van FTD, de Protos, zal voor het eerst te zien op InnoTrans 2006, de internationale vakbeurs voor railtechnologie, die gehouden wordt van 19 tot en met 22 september in Berlijn. De eerste order van de Protos treinen is voor Connexxion, die vijf tweedelige Protios treinstellen bestelde voor de nieuwe Valleilijn, tussen Amersfoort, Ede en Wageningen. Deze treinstellen zullen in september 2007 worden afgeleverd.

Timken wordt in Nederland vertegenwoordigd door Brammer Nederland, gevestigd in Haarlem.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven