Ga naar hoofdinhoud

Tegentrillingen houden scheepsmotor stil

Zware scheepsmotoren zijn niet alleen sterk maar ze maken ook veel lawaai en hun trillingen zijn waarneembaar in de hele romp. Wie rust zoekt op een jacht of cruiseschip zal dit lawaai hinderlijk vinden. Onderzoekers van het Fraunhofer Institut für Betriebsfestigkeit und Systemzuverlässigkeit in Darmstadt hebben een manier gevonden om het geluid direct onder de motor te blokkeren met behulp van tegentrillingen.

Scheepsmotoren zijn met de romp verbonden met behulp van motorsteunen, waardoor trillingen direct kunnen worden overgedragen op de romp. De oplossing is om een actieve demper tussen de motor en de motorsteun te plaatsen. Deze actieve demper wordt gemaakt van piëzokristallen die van vorm kunnen veranderen onder invloed van elektrische spanning. Als ze zeer snel worden aangestuurd, wekken ze hoogfrequente trillingen op, die de trillingen van de motor precies compenseren.

Verfijnde sensoren meten de motortrillingen en sturen de piëzokristallen zodanig aan dat hiermee tegentrillingen ontstaat. Omdat de actieve motorsteunen direct het gewicht van de motor dragen, kunnen ze maximaal resultaat halen. Een conventionele benadering gebruikt dempers, die zijdelings aan de motor of in de holle ruimte van de motorsteun worden bevestigd. Omdat de motor niet direct op deze trillingsdempers rust, kunnen de trillingen alleen indirect worden gedempt. Bovendien zijn veel sterkere dempers nodig voor een aanvaardbaar dempingeffect.

De onderzoekers hebben hun adaptieve methode in het laboratorium uitgetest op een grote motor. Dit jaar zal het nieuwe dempingsysteem voor de eerste keer worden uitgeprobeerd aan boord van een schip. Het werk wordt uitgevoerd in samenwerking met de scheepswerf Friedrich Lürssen in Bremen. De expertise van deze partners in de scheepsbouw maakt het het LBF mogelijk de details van het schip te specificeren zoals de stijfheid en de resonantie van het metaal.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven