Satellieten en sondes, die voor communicatie, het weer en wetenschappelijke experimenten in de ruimte worden ingezet, hebben een aandrijving nodig voor het behouden van de juiste positie en omloopbaan. ErlingKlinger Kunststoff-technik heeft in samenwerking met het Institut für Raumfahrt-systeme der Universität Stuttgart (IRS) een proces ontwikkeld dat het mogelijk maakt om PTFE (beter bekend onder de handelsnaam Teflon van Dupont) te gebruiken als vaste brandstof voor satellietaandrijving. De nieuwe brandstof kan in kleine hoeveelheden worden gedoseerd, heeft een hoog rendement en verlengt door het lage verbruik de levensduur van de satellieten in belangrijke mate.
De nieuw ontwikkelde vaste brandstof is in de ruimte eenvoudig te bewaren en stabieler dan vloeibare brandstof. Bovendien levert dit beduidende brandstofbesparing ten opzichte van de conventionele chemische aandrijving. Ook het geringe volume is een voordeel in de beperkte ruimte binnen de satelliet.
De op PTFE werkende aandrijving kan naar behoefte in werking worden gezet, waarbij het door een elektromagnetisch veld versnelde plasma een uitstroomsnelheid van meer dan 20 km/s bereikt. Het IRS verwacht de inzet van deze nieuwe satellietaandrijving bij de maanmissie BW1 (Baden-Württemberg 1) die binnen tien jaar van start zou moeten gaan. Voor deze reis naar de maan zal maar ongeveer 50 kg PTFE nodig zijn. Een conventionele aandrijving zou hiervoor minstens het drievoudige verbruiken.
De eerste PTFE vaste brandstof units worden op dit moment in een model op ware grootte getest bij IRS. EhrlingKlinger gaat er vanuit, dat ook andere internationale instituten, die werken met satelliettechnologieën, in het systeem geïnteresseerd zijn.