We leven in een wereld waarin veel kennis van de ingenieur wordt gevraagd en de technische ontwikkeling razendsnel verandert. Tegelijkertijd moet ook het leren voor ingenieurs altijd en overal mogelijk zijn, inclusief de mogelijkheid om door experimenten het begrip van een techniek ten opzichte van de zuivere boekenkennis te verdiepen. Zo wordt het leerboek van vroeger een eBoek en het beproevingslab past in een koffertje.
De faculteit elektrotechniek en informatica van de Hochschule Bochum werkt hieraan in haar laboratorium voor mediacommunicatie, internet en robotica (MIRo-Lab). Daarmee neemt het instituut deel aan het Europese project Interstudy, dat een modulair eLearning platform ontwikkelt dat ook aan de behoeften van de industrie aangepast kan worden.
Wetenschappers van de Hochschule Bochum en de Technische Universiteit van Helsinki testen de communicatiemodule (links). Het hart van het Homelab is een ATMega128 kaart, ontwikkeld door ITT Group in Estland.
Interstudy
Het Advanced E-Curricula and Mobile Tools for Interdisciplinary Modular Study’ zoals het project volledig heet, staat onder leiding van de Technische Universiteit van Tallinn (Estland) en werkt aan de elementen voor een complete mobiele studie. Het moet een duidelijke verbetering van de beroepskwalificaties van ingenieurs op universitair niveau (master) mogelijk maken. Doel is, een geïntrigeerd interdisciplinair eCurriculum te ontwikkelen gefocust op mechatronica. Door de modulaire structuur moet het model kunnen worden aangepast aan de steeds veranderende behoeften van de industrie. Aan het Europese project nemen de volgende instellingen en industriële partners deel:
- Technische Universiteit van Tallinn (Estland)
- Fachhochschule Bochum (Duitsland)
- Technische Universiteit van Helsinki (Finland)
- Technische Universiteit van Kaunas (Litouwen)
- Koninklijk Technologisch Instituut (Zweden)
- ITT Group (Estland)
- Mecatro Systems (Finland)
- Estlandse Kwalificatie Autoriteit (Estland)
- Helleens Regionaal Ontwikkelingscentrum (Griekenland).
Samen ontwikkelen ze de inhoud van de bijscholingsmodulen, stellen het leerboek samen en ontwikkelen practica die tot een beter begrip en toepassing van het geleerde moeten bijdragen. Het verschil tussen de traditionele technische studieopbouw en het Interstudy-project zijn de mobiele inzetbaarheid en de mogelijkheid het internationale ervaringsgebied door aanvullende leermodules flexibel aan te vullen. Dat in deze tijd van computers het leerboek een e-boek is en de studenten aanvullingen via het Internet moeten verkrijgen, spreekt voor zich.
Lab in een koffer
Ook het door Interstudy ontwikkelde laboratorium in de koffer, het zogenaamde Homelab, levert een bijdrage aan het flexibele en tegelijkertijd aanvullende leren. De studenten, in eerste instantie gericht op de basis van de studie-inhoud, moeten in staat zijn het geleerde uit te proberen en zich te verdiepen met behulp van het draagbare laboratorium, dat is voorzien van een microcontroller, sensoren en actuele techniek zoals RFID. Behalve de draagbare versie is op de Hochschule Bochum een uitgebreide versie van het Homelab beschikbaar met aanvullende componenten. Deze kunnen door de studenten via internet worden aangestuurd.