Onder de vlag van de Combinatie Besix-Mourik renoveert Mourik Limburg, in opdracht van Rijkswaterstaat, diverse sluizen in Limburg. Deze revisies omvatten naast droogzetten van sluizen ook het vernieuwen van vierentwintig sluisdeuren, twintig aandrijfwerken en tweehonderd drijvende bolders. Het renoveren betreft voornamelijk de nivelleersystemen, stootbalken, betonrenovatie en conserveringwerkzaamheden.
De stootbalken dienen ter bescherming van de benedendeuren. Omdat sommige sluizen ook worden aangepast voor zwaardere scheepvaartklassen, moeten de stootbalkconstructies ook worden verzwaard. Om de enorme krachten van een aanvaring door een schip van 6.300 ton veilig weg te leiden, zijn er speciale dempers ontwikkeld.
Deze dempers in combinatie met de gemodificeerde stootbalk beschermen de benedendeuren tegen een aanvaring. Na een aanvaring komt een demper weer terug in de basispositie waardoor hij opnieuw bescherming biedt voor een volgende aanvaring.
De met dempers beveiligde stootbalken beschermen de benedendeuren (foto: ACE Stoßdämpfer)
In opdracht van Mourik Limburg heeft de Duitse fabrikant ACE Stoßdämpfer een demper op maat ontwikkeld die voldoet aan de eisen van Rijkswaterstaat.
Op maat gemaakt
Op de basis van de bestaande veiligheid stootdempers heeft ACE een hydraulische stootdemper met geoptimaliseerde karakteristiek, een vaste aanslag en een slaglengte van 800 mm ontwikkeld geschikt voor krachten tot 500.000 Nm. Terwijl het aanvaren hebben de sluisdempers 3,5 seconden nodig om de slaglengte van 800 mm uit te voeren. Om terug in de uitgangspositie te keren werken de veiligheidsdempers, op dezelfde wijze als gasveren, met stikstof. In een gasopslagtank verzameld, compenseert het gas de door de zuigerstang verdrongen olie en drukt de zuigerstang bij het uitschuiven terug in de uitgangspositie.