Op 29 mei heeft Hyundai Heavy Industries een 14 cilinder Wärtsilä RT-flex96C common-rail low-speed dieselmotor getest in de Ulsan motorfabriek van het Koreaanse concern. Deze dieselmotor wordt gezien als ’s werelds sterkste dieselmotor met een vermogen van ‘slechts’ 80.080 kW (108.920 bhp) bij een toerental van 102 min-1.
De motor is gebouwd onder licentie van de Wärtsilä Corporation. Deze sterke diesel wordt straks ingebouwd in de eerste van acht 8600 TEU containerschepen die gebouwd worden door Hyundai in opdracht van scheepseigenaar Hyundai Merchant Marine (HMM). De RT-flex96C is een populaire motor voor de aandrijving van grote en snelle containerschepen. Deze motor heeft een elektronisch geregeld common rail systeem voor de brandstofinjectie en elektronisch geregelde kleppenbediening.
De officiële test van ‘s werelds sterkste dieselmotor werd bijgestaan door vertegenwoordigers van de scheepsbouwer Hyundai en de diverse onafhankelijke keuringsinstituten (zie mensen rechtsonder op foto) (foto: Hyundai)
Het common rail systeem geeft flexibiliteit in de motorregeling en zorgt voor nagenoeg geen rookontwikkeling bij alle snelheden. Daarnaast zijn de uitlaatemissies minder schadelijk dan conventionele diesels, verbruikt de motor minder brandstof, heeft lagere onderhoudskosten (eenmaal in de drie jaar een grote beurt) en er zijn nauwkeurige lage snelheden mogelijk bij het manoeuvreren van het schip.