Ga naar hoofdinhoud

Snel schimmel opsporen in brandstoffen

Engelse onderzoekers hebben een testkit ontwikkeld voor het opsporen van hormoconis resinae, de schimmel die verstoppingen en corrosie veroorzaakt in diesel- en kerosinetanks. De testkit wordt al enkele jaren met succes toegepast in de vliegtuigwereld en is binnenkort ook beschikbaar in een versie voor de scheepvaart. Ook wordt gewerkt aan een 3-in-1 testkit die ook geschikt is voor mobiele werktuigen.

De hormoconis resinae is een schimmel die welig tiert in brandstoffen. Hij heeft maar een laag watergehalte in brandstoffen nodig om tot groei te komen en kan, als hij niet wordt ontdekt, leiden tot verstoppingen en corrosie in brandstoftanks. De hormoconis resinae wordt beschouwd als de gevaarlijkste vorm van verontreiniging in brandstoffen. Bovendien blijkt hij in 95% van aangetroffen verontreinigingen aanwezig te zijn. De schimmel heeft de vervelende gewoonte om niet op het grensvlak van brandstof en water te gaan zitten. In tegenstelling tot andere micro-organismen plakt de schimmel tegen de bodem of zijkant van de tank.

Conidia Bioscience in Ascot (Berkshire) heeft de Fuelstat Resinae kit oorspronkelijk ontwikkeld op verzoeken van vliegmaatschappijen die een ‘real time’ testkit zochten om biologische verontreiniging in brandstoftanks te detecteren. Gangbare onderzoeken vereisten een minimum van 72 uur om tot resultaten te komen. De testkit daarentegen zorgt voor een snelle bepaling van de aanwezigheid van genoemde schimmel in brandstoftanks.

De Fuelstat test zorgt voor een snelle screening van brandstofmonsters en geeft snel uitsluitsel of deze schimmel aanwezig is. Het is een zogeheten immunoassaytest. Dit houdt in dat technici niet op zoek hoeven gaan naar de schimmel om die vervolgens op kweek te zetten. In tegenstelling tot andere testmethoden gaat de Fuelstat Resinae testkit na of stoffen worden aangetroffen die de schimmel tijdens zijn groeifase produceert. De testvloeistof wordt ook niet over het oppervlak verspreid maar door de vloeistof heen gemengd.

Boeing keurde begin 2002 de testkit goed voor een aantal vliegtuigtypen. Een testkit voor de militaire en commerciële scheepvaart en de pleziervaart verkeert in de prototypefase. Recentelijk hebben de onderzoekers een financiersovereenkomst afgesloten om een universele 3-in-1 testkit te ontwikkelen voor scheepsdiesels, kerosine en mobiele werktuigen. In deze overeenkomst steken vier partijen gezamenlijk 400 000 Engelse ponden in deze ontwikkeling: Aldwych Bioscience Ltd., Biomedica Medizinprodukte GmbH, CAB International en Emtek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven