Verspanende machines krijgen steeds hogere spiltoerentallen. Maar wordt het toerental dus de centri-fugaalkracht te groot, dan wordt een conventioneel smeermiddel uit de lagers geslingerd. Verder zorgen metaalbewerkingemulsies die de aandrijving binnen-dringen voor zowel degra-datie van het smeermiddel als versnelde lagercorrosie. Castrol Industrial introduceert een nieuw synthetisch smeermiddel voor high-speed spilaandrijvingen.
Castrol kreeg signalen uit de markt over lagerschades bij machines met hoge toerentallen. Voor de smering van de hoofdspillagers en de lagers van de subspillen (aangedreven gereedschappen) werd en wordt normaal ge-sproken een door de machinefabrikant voorgeschreven smeervet toegepast.
Conventionele smeermiddelen weten echter niet goed raad met de alsmaar hogere toerentallen en de inwerking van moderne metaalbewerkingsvloei-stoffen en -emulsies. Frequent nasmeren kan problemen voorkomen, maar dat gaat wel gepaard met hoge onderhoudskosten. Verder blijkt nasmeren niet in alle gevallen toereikend omdat de smerende werking door ver-schillende combinaties van factoren snel kan afnemen.
High speed smeervet
Op initiatief van een machinefabriek, waaraan de oliemaatschappij al jaren metaalbewerkingsvloeistoffen levert, heeft Castrol mogelijke oorzaken van de problemen met de smering van spilaandrijvingen in snelle bewerkings-machines geanalyseerd. Conventioneel smeervet wordt niet alleen door de centrifugaalkracht gewoon uit de lagers slingert, het spoelt er ook uit als gevolg van ‘lekkende afdichtingen’. Daardoor komt metaalbewerkingemulsie in de aandrijving terecht. Conventionele vetten kunnen echter slecht tegen vocht.
Longtime HS 1-5 is een nieuw high speed smeervet waarvan de basis bestaat uit geavanceerde synthetische oliën en een speciale verdikker. In het nieuwe product is een nieuw ontwikkeld type verdikker op basis van polymeren toegepast. Deze verdikker is niet polair en reageert niet met emulsies, wat de levensduur van het vet ten opzichte van conventionele producten verhoogt. Daarnaast zorgt de nieuwe verdikker voor betere tribologische eigenschappen.
Het nieuwe smeermiddel is toepasbaar in een temperatuurgebied, van -40 ºC tot +120 ºC. Er hoeft niet of slechts sporadisch te worden nagesmeerd, waardoor de onderhoudskosten dalen. Het verbruik is volgens de fabrikant lager dan van conventionele smeervetten.
Het volledig artikel vindt u in het juni-nummer van Aandrijftechniek.