Müller Weingarten, een dochteronderneming van het Schuler concern, bouwt momenteel ’s werelds grootste tegenslaghamer. De klant van Schuler gaat deze gigant inzetten voor de fabricage van grote krukassen en flenzen, bijvoorbeeld voor de vrachtwagenbranche.
Een tegenslaghamer is een economisch en technisch interessant alternatief voor een smeedpers. Het principe van een tegenslaghamer bestaat uit twee beweegbare smeedhamermatrijzen met gelijke massa die naar elkaar toe bewegen. De tegemoetkomende beweging heft de stootkracht nagenoeg op, waardoor er minder krachten optreden in het machineframe.
Voordelen van dit principe zijn een hoge omvormsnelheid en veel omvormenergie, wat een hoge nauwkeurigheid garandeert bij grote en complexe smeeddelen. Andere voordelen zijn een hoge beschikbaarheid en minder onderhoud dan bij traditionele smeedpersen.
’s Werelds grootste tegenslaghamer wordt momenteel bij Müller Weingarten gebouwd (foto: Schuler Group)
Beperking hydrauliek
Qua aandrijving zijn de tegenslaghamers te verdelen in twee groepen. Bij tegenslaghamers met hydraulische aandrijving beweegt het hydraulische systeem de boven- en onderhamer naar elkaar toe. Deze hydraulisch aangedreven tegenslaghamers zijn nauwkeuriger te besturen. Vanwege de maximale belasting van het hydraulische systeem wordt de hoeveelheid omvormenergie beperkt tot 400 kJ. Maar ook de grootte van de hydraulische componenten hebben hun beperkingen.
Maximale omvormenergie
Deze Schuler tegenslaghamer wordt echter aangedreven door perslucht in plaats van hydrauliek. Daarmee wordt een maximale omvormenergie gehaald van 1400 kJ, hetgeen overeenkomt met zo’n 54.000 ton perskracht in een normale pers. Bij de pneumatische aandrijving bestaat de bovenhamer en de aandrijfzuiger uit één geheel, zodat de perslucht uit de besturingscilinder direct op de bovenhamer drukt.
Synchrone beweging
Het expansieprincipe en de inzet van droge compressoren, waarbij de verwarmde perslucht niet afgekoeld hoeft te worden, verbeteren de economische werking van de tegenslaghamer. De, voor de drukregeling gebruikte servo-hydraulisch bediende ventielen hebben een lange levensduur. De hydraulische koppeling tussen boven- en onderhamer bestaat uit twee aan de bovenhamer ingrijpende koppelingszuigers, die bij een slag, via een oliezuil, de aan de onderhamer bevestigde koppelingszuigers aansturen. Deze zuigers zijn zonder elastische tussenstukken verbonden met de hamers.
Hydraulische rem
De koppelingscilinder onder de onderhamer is voorzien van een hydraulische rem. Deze remt de onderhamer bij de terugslag af, voordat deze in de onderste stand komt en daar gedempt wordt door een aanslagbuffer. Deze eenvoudige maar robuuste opbouw is onderhoudsarm en zorgt voor een grote beschikbaarheid van de tegenslaghamer. Tegenover complexe smeedprocessen is deze tegenslaghamer financieel in het voordeel.