Technologie nieuws

Door uitbreiding van het aantal autoclaven en door hogere eisen aan de stikstofkwaliteit heeft Stork Fokker AESP geïnvesteerd in een nieuwe stikstof-installatie. De basis hiervan wordt gevormd door oliegesmeerde schroefcompressoren en boosters van Alup Kompressoren.

Stork Aerospace ontwikkelt en produceert onderdelen en elektrische systemen voor de lucht- en ruimtevaartindustrie. Veel onderdelen ontstaan uit composieten, combinaties van vezels en kunsthars die in autoclaven bij verhoogde temperatuur onder een beschermende stikstofatmosfeer worden geproduceerd.

Toen de autoclaafcapaciteit moest worden uitgebreid, wist Stork Fokker AESP dat de bestaande stikstofinstallatie niet meer toereikend zou zijn. De vraag was hoe de grotere behoefte aan stikstof het beste kon worden ingevuld. Het ging naast leveringsbetrouwbaarheid en kwaliteit ook om Total Cost of Ownership (TCO).

Kwaliteit

De keuze is gevallen op een installatie van Alup Kompressoren omdat dit bedrijf direct een redundante configuratie aanbood. Bovendien had Alup boosters in het programma, waarmee de einddruk van het stikstof op maximaal 30 bar kan worden gebracht, waardoor de twee opslagtanks van circa 106 m3 rendabeler zijn te benutten.

Er mogen nauwelijks oliedeeltjes in het stikstof zitten, omdat deze het productieproces in de autoclaven in gevaar zouden kunnen brengen. Uit oogpunt van energiegebruik is gekozen voor twee oliegesmeerde compressoren.De restolie in de perslucht wordt er door middel van micro- en submicrofilters uitgehaald, terwijl ook actief koolfilters worden toegepast om zowel technisch olievrije als schone lucht te garanderen.

Het volledige artikel kunt u lezen in Aandrijftechniek van juli/augustus. Neem hier een proefabonnement op het vakblad Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven