Jasper Winkes van de opleiding Werktuigbouwkunde heeft De TU/e Perspectiefprijs is gewonnen. Hij ontwikkelde de Double Combustion Pile Driver, een innovatieve methode om palen te heien. Het brandstofverbruik gaat erdoor omlaag en ook hebben gebruikers en omwonenden minder last van roet en lawaai.
Met zijn nieuwe bedrijf hoopt hij volgend jaar het eerste prototype heimachine op de bouw te kunnen presenteren. Twee jaar geleden kreeg Winkes al de Herman Wijffels aanmoedigingsprijs voor zijn onderzoek. De ex-student legde donderdag uit dat de basis van de huidige techniek op het gebied van dieselmotoren aanzienlijk is verbeterd.
Verbeterde verbranding
Ondertussen bleef de techniek van heiblokken de afgelopen zestig jaar praktisch stilstaan. Bij het dieselheien komt per 10 liter diesel ongeveer 1 liter smeerolie vrij en wordt per klap de bekende wolk roet uitgestoten. Door een verbeterde verbranding zal deze uitstoot tot vrijwel nul worden gereduceerd, aldus Winkes.
Door geluidsdempende maatregelen komt het maximum lawaai van de zogenoemde DC Pile Driver uit onder de arbonorm van 85 decibel, belooft Winkes. ,,Slapen lukt dan nog steeds niet”, erkent hij. ,,Maar de huidige techniek veroorzaakt zonder dempende maatregelen met 95 tot 100 decibel exponentieel meer herrie.”