Ga naar hoofdinhoud

Precieze beweging met schroefveerlastbegrenzer

De Schotse, lineaire bewegingsspecialist Power Jacks (in Nederland vertegenwoordigd door Vector Aandrijftechniek) heeft een oplossing ontworpen voor het precies klemmen bij dalende vijzeltoepassingen voor industriële machines. De schroefvijzel die wordt toegepast om lasten te laten dalen, is uitgerust met een speciale lastbegrenzer voor de schroefveer.

Als een industriële machine een afdekplaat of deksel tot de aanslag of tot het dichtvlak moet bewegen, dan dient dit precies en goed te gebeuren met contact op alle aanslagpunten of over het hele dichtoppervlak. Het product dat vaak voor dit type bewerking gebruikt wordt, is een mechanische, lineaire actuator, of schroefjack.

Conventioneel zijn deze het beste geschikt voor dalende toepassingen want een simpele, verlengde gleuf in een actuatorzuiger, of trekijzeruiteinde, zorgt ervoor dat het deksel in positie komt en bevestigd wordt. Dit gebeurt onder het eigen gewicht, door de actuator in werking te laten tot de hefpinnen zich in het midden van de trekijzergleuf bevinden. Maar deze methode kan niet worden toegepast om een kap in positie te brengen.


Om de kap precies in positie te brengen ontwierp Power Jacks een speciale schroefveerlastbegrenzer voor het einde van de hefschroef van de vijzels. Om de unit voor systeeminstallatie gereed te maken, is de hefschroef van de vijzel voorzien van een stofhoes. Een Neeter Drive ISK haakse overbrenging verbinden het aandrijvingssysteem met de schroefvijzel onder een rechte hoek (foto: power Jacks)

Werking lastbegrenzer
Wanneer de schroefvijzel de kap tegen de aanslag drukt, comprimeert de schroefveer over een normale slag van 10mm. Binnen deze slag van 10mm bevindt zich een eindschakelaar die geplaatst is om aan de machines te signaleren dat de aanslag bereikt is en dat de schroefvijzel gestopt moet worden. Aangezien de mate van compressie van de veer essentieel is voor de werking wordt iedere veer ontworpen met het oog op de speciale eisen van elke toepassing. Voor een juiste werking van het apparaat moet worden uitgesloten dat de schroefveerconstructie zich kan verdraaien. Daarom is de schroefvijzel voorzien van een geborgde hefschroef, zodat rotatie uitgesloten is.

Apparaatontwerp
De lastbegrenzer bestaat uit een schroefveer met vierkante uiteinden, gemonteerd tussen twee bevestigingsplaten. De ene plaat is een borgplaat en de andere een bewegende plaat die aan de kapconstructie bevestigd wordt. De veer wordt voorgeladen tussen deze twee platen, zodat de veer niet wordt ingedrukt onder de normale werkbelasting wanneer de kap nog niet op de aanslag ligt.

Machineveiligheid
De veiligheid van de machine was een prioriteit. Daarom werden twee veiligheidsvoorzieningen in de schroefvijzel opgenomen. Zo is er een rotatiemonitor die detecteert wanneer er een blokkade optreedt. De monitor bestaat uit een nabijheidssensor die een reeks pulsen afgeeft van een doelring die roteert met het tandwiel in de schroefvijzel. Het besturingssysteem van de machine kan dan de pulsfrequenties vergelijken om te bepalen of het systeem draait of gestopt is. De bevestigde veiligheidsmoer, die in serie geplaatst is met het wormwiel, vormt een secundaire beveiliging. Deze veiligheidsmoer staat normaal niet in contact met de schroefdraad van de hefschroef, maar wordt pas geactiveerd wanneer de trapezoïdevormige schroefdaad van het tandwiel zijn normale levensduur overschrijdt.

Resultaat
De oorspronkelijke voor 50kN ontworpen units hebben sinds de installatie succesvol gefunctioneerd en werden op verschillende locaties gebruikt. Sindsdien zijn lastbegrenzers ontworpen voor schroefvijzels gebaseerd op 25kN, 50kN en 100kN units, zowel voor rek- als duwbelasting.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven