Ga naar hoofdinhoud

Pneumatiek hamert vijfassig gefreesd oppervlak

Op de vakbeurs EuroMold 2013, die van 3-6 december wordt gehouden in Frankfurt, demonstreren gereedschap-machinefabrikant Hermle en gereedschapmaker 3S-Engineering een pneumatische koudsmeed-gereedschap, Forgefix genaamd. Met dit gereedschap is het mogelijk om het bewerkte oppervlak, na het nafrezen, nog gladder te maken.

Forgefix is een mechanische oppervlaktebehandeling, waarbij een pneumatisch aangedreven gereedschap door hameren de gladheid van vijfassig gefreesd oppervlak verbetert. Door het hameren verbetert de oppervlaktehardheid (gunstig voor de slijtage-eigenschappen). Bovendien introduceert de hamerbewerking drukstpanningen in het oppervlak die de vorming van microscheurtjes tegengaan.

Het hamergereedschap oogt als een meetkogeltje, maar het brengt al hamerend een drukspanning in het vijfassig nagefreesde oppervlak, die de vorming van microscheurtjes tegengaat.

Sneller en goedkoper
3S Engineering had al een graveergereedschap in het programma. De Gravfix is bedoeld voor het markeren van onderdelen en werkt pneumatisch met een werkdruk van 4 bar. Nu is hameren iets heel anders dan graveren , maar het werkingsprincipe bood aanknopingspunten.

De Forgefix werd ontwikkeld voor de fabriek van Mercedes-Benz in Sindelfingen, dat op zoek was naar een methode om het tijdrovende en dure polijsten van matrijsoppervlakken te bespoedigen en goedkoper te maken. De pneumatische aandrijving was vanuit thermisch oogpunt absoluut geen probleem.

Eerst werd het systeem uitgeprobeerd op een bewerkingscentrum, waarbij de werkdruk geleidelijk werd verhoogd tot 6 bar. De programmering inclusief simulatie werden uitgevoerd in de porogrammeersoftware Tebis, waarbij een model voor een kogelfrees als uitgangspunt werd gebruikt. Daarna werd het nieuwe gereedschap op een robot geplaatst.

De gebruikte robot is niet voldoende nauwkeurig voor het proces, maar dat kon worden gecorrigeerd door een pneumatische voorspanning van de kogel. Met het hamersysteem is een oppervlakteruwheid Ra = 0,5 mogelijk.

Het uiteindelijke doel van Mercedes-Benz is het bouwen van een multifunctionele robotcel, waarin meerdere bewegingen (onder andere boren) in één opspanning zijn te realiseren. Dit helpt processen te optimaliseren en goedkoper te maken. (foto: Hermle)

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven