Ga naar hoofdinhoud

‘Plug and play’ voor de landbouw

Reeds meer dan 10 jaar geleden is de ISO11783 standaard vastgelegd. Dit is een uitbreiding op de CAN J1939 specificatie voor vrachtwagens. Een uitbreiding, die zich met name richt op toepassing in voertuigen en werktuigen in de landbouw. Sinds de oprichting van de Agriculture Industry Electronics Foundation (AEF) in 2008 lijkt het gebruik van deze standaard, inmiddels afgekort tot ISObus, een enorme vlucht te hebben genomen.

Zoals voor de meeste CAN-toepassingen geldt, is ook in de landbouwsector de toepassing van het netwerk schoorvoetend op gang gekomen. De eerste pioniers hebben natuurlijk ook zelf hun eigen protocol moeten bedenken. In de jaren 90 hadden enkele Duitse fabrikanten elkaar gevonden en gezamenlijk een DIN norm (DIN 9684) gedefinieerd voor toepassingen van CANbus binnen landbouwvoertuigen.

Toch kwam er geen internationale erkenning voor deze standaard. Dat kwam omdat met name Amerikaanse fabrikanten veel meer naar de standaard van Society of Automotive Engineers (SAE) voor trucks, te weten J1939, keken. Door de truckfabrikanten zouden er vele Electronic Control Units (ECU) voor dit andere CAN-protocol komen. Toen de J1939 standaard eind jaren 90 beschikbaar kwam, werd er dan ook meteen aan de afgeleide voor landbouwvoertuigen gewerkt.
Een van de vele mogelijkheden tot samenbouw van tractor en werktuig
Een van de vele mogelijkheden tot samenbouw van tractor en werktuig (foto: van der Borne)

De ISO11783 standaard was geboren. Hoewel CANbus zelf ook gestandaardiseerd is in een ISO standaard, te weten ISO11898, zijn er geen andere bovenliggende protocollen, die eveneens binnen ISO vastliggen. Vandaar dat men snel overging om de ISO11783 standaard ook wel ISObus te gaan noemen.

De AEF
De AEF kent sinds haar oprichting in 2008 een sterke groei. Momenteel zit het ledental al boven de 100. Een van de oprichtende bedrijven was Kverneland, dat haar mechatronica hoofdkwartier in Nieuw Vennep heeft. Inmiddels zijn ook de Nederlandse bedrijven Veenhuis Machines in Raalte en Zuidberg Frontline Systems in De Ens lid van deze organisatie. Ook het Belgische bedrijf EIA Electronics, dat gespecialiseerd is in het ontwerp en productie van electronische besturingen (ECU’s) voor voertuigen, doet mee in de AEF, evenals het Franse Kuhn, dat o.a. een fabriek van landbouwvoertuigen in Geldrop heeft. Al met al voldoende Benelux interesse in dit systeem.

Omdat er in de begintijd van de ISObus veel verwarring was, welke tractor of landbouwwerktuig nu wel of niet de ISObus goed had toegepast, heeft de AEF nu een database in de lucht gebracht, waarin alle voertuigen en werktuigen geregistreerd staan en waarbij vermeld is of ze al dan niet ISObus gecertificeerd zijn. Hieruit kunnen zowel de landbouwers, als de dealers van de voertuigen/werktuigen als de fabrikanten hun informatie halen. Tijdens de Agritechnica in Hannover afgelopen november is deze database openbaar gemaakt.

Het volledig artikel vindt u in het december-nummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven