IAC-Instruments in Emmen is ontwikkelaar en producent van meetsystemen voor schroefdraad. Het meetsysteem is voortgekomen uit een speciale toepassing voor het meten van schroefdraad in airbag systemen. Toen de toegepaste elektromotor niet langer leverbaar was, ging het bedrijf op zoek naar een alternatief. Dat werd de Koax-Drive van Maxon Motor.
Van oorsprong houdt het bedrijf in Emmen zich bezig met het maken van speciale eenmalige ontwikkelingen op klantenspecificatie. Het was al jaren op zoek naar een mogelijkheid om een eigen product of een productenserie te ontwikkelen.
De gelegenheid deed zich voor toen een fabrikant van airbags op een problemen stuitte als gevolg van verkeerde schroefdraden. De essentie was er voor te zorgen dat beide schroefdraden volledig op elkaar werden afgestemd. Dit was alleen mogelijk door een extreem nauwkeurige meting op zowel de schroefdraad als de positie van de schroefdraden ten opzichte van elkaar.
IAC-Instruments kwam met een mechanische oplossing op basis van geometrische meting. Er wordt een scanmethode gebruikt in combinatie met een statische meting, waarbij één op de drie componenten wordt gecontroleerd op de gewenste geometrische eigenschappen. De ontwikkelde methode leidde tot een patent én de mogelijkheid een eigen product op de markt te brengen. Inmiddels beschikt de onderneming over een enorme bibliotheek van schroefdraden.
Hoge eisen aan elektromotor
De essentie van de meetmachine voor de airbag naast een meetnauwkeurigheid van 10 nm is de gecontroleerde meetsnelheid waarmee de meting moet plaatsvinden. De eerste meetmachines, die vijftien jaar geleden werden vervaardigd, voldoen nog steeds aan dezelfde specificaties, mede dankzij het gebruik van hoogwaardige betrouwbare componenten.
In eerste instantie bleek alleen een motor van Bosch die ook in de auto-industrie werd ingezet, geschikt. Toen deze motorserie uit de productie werd genomen, ging IAC-Instruments op zoek naar een alternatief. De in 2007 gelanceerde Koax Drive serie van Maxon Motor bleek geknipt. Deze reeks kenmerkt zich door een combinatie van een wormoverbrenging met schuine vertanding en een planetaire aandrijving, een laag geluidsniveau, een hoge overbrengverhouding, een hoog koppel en een snelle reactietijd.
Interessant voor IAC-Instruments was vooral de in tegenspraak zijnde koppel/toerentalcurve. Tijdens de meting wordt namelijk erg langzaam verplaatst, maar na de meting moet een zeer snelle verplaatsing plaatsvinden.
Het volledige artikel vindt u in de december-uitgave van Aandrijftechniek. Vraag hier een voordelig proefabonnement aan.