Bij onderzeeboten wordt vaak de link gelegd met de Duitse pogingen om de Engelse hegemonie op zee te doorbreken. Meer tot de verbeelding spreekt het boek ‘20000 mijlen onder zee’ van Jules Verne, waarin de reis onder water van de ‘Nautilus’ met kapitein Nemo wordt beschreven. Met de civiele duikboot ‘C-Explorer‘ van de Nederlandse fabrikant U-Boat Worx uit Breda is het voor iedereen (met beduidend meer dan de Balkenendenorm) technisch mogelijk om tot 200 meter diep te duiken.
De civiele onderzeeboten zijn niet alleen bedoeld voor rijke avonturiers en bedrijven die op commerciële basis toeristen een onvergetelijke diepzee-ervaring willen aanbieden maar ook voor wetenschappers en de offshore-industrie. Met de huidige onderzeeboten (zie grote foto) kan tot 100 meter worden gedoken. De nieuwe C-Explorer van U-Boat Worx (1 tot 5 personen) kan tot 200 m diepte gaan. De piloot en de passagiers zitten in een volledig doorzichtig drukvat dat geplaatst is tussen twee drijvers.
Techniek in overvloed
De duikboot is uitgerust met moderne lithium-ionbatterijen, waarmee hij tot twaalf uur onder water kan blijven. Zuurstof en koolmonoxide worden continu gecontroleerd. Behalve met elektrische besturing kan ook met perslucht of met het afwerpen van ballast teruggekeerd worden naar de oppervlakte. Mocht de boot vast komen te zitten, dan is er voor vier dagen zuurstof, water en eten aanwezig. Door een noodboei, sensoren, twee akoestische transducers en een flitslicht kan de onderzeeër in geval van nood getraceerd worden.
Ook mensen zonder duikbrevet kunnen als passagier genieten van de onderwaterwereld (foto: David Pearlman).
Afhankelijk van de toepassing kan de C-explorer uitgerust worden met uiteenlopende accessoires, zoals grijparmen, onderwaternavigatiesystemen, HD-videocamera, iPod stereo-installatie en champagnekoeler. Standaard is hij reeds voorzien van een airco. Het internationaal erkende classificatiebureau Germanischer Lloyd controleert het ontwerp, de bouw en de testen met alle duikboten van U-Boat Worx.
Het volledig artikel vindt u in het oktober-nummer van Aandrijftechniek.