Ga naar hoofdinhoud

Onderzoek naar sensoren in dieselmotoren

Sensata en Melexis onderzoeken het gebruik van sensoren in dieselmotoren, om tot vermindering van brandstofverbruik te komen (20% minder dieselverbruik) en de uitstoot van schadelijke stoffen als CO2 en roet te beperken.

Sensata, leverancier van sensoren, richt zich in het project op de ontwikkeling en integratie van sensoren. Het Belgische Melexis, onder meer actief in Duitsland en Frankrijk, ontwikkelt de bijbehorende elektronica.

De huidige generatie sensoren voldoet niet om de volgende generatie verbrandingprincipes van vrachtwagendieselmotoren aan te sturen. Deze motoren moeten voldoen aan steeds strengere milieuwetgeving en de sensoren moeten probleemloos functioneren in extreme omstandigheden: in de uitlaat en de verbrandingsruimte. 

Vijftien jaar
De sensoren moeten voldoen aan een levensduurverwachting van vijftien jaar of 300.000 km. Deze eis is moeilijk te realiseren omdat uitlaatgassen van vrachtwagens relatief hoge concentraties aan agressieve zuren, water, roet- en andere deeltjes voorkomen. Deze stoffen kunnen een grote invloed hebben op de werking van de sensoren.

De ontwikkeling van de roetsensor is volledig nieuw. Met de huidige technologie is het niet mogelijk roetdeeltjes betrouwbaar te meten. Als dat wel kan – en dit project heeft die ambitie – kan het roetfilter efficiënter werken, wat naast gereduceerde emissies ook tot een lichte verbruiksreductie leidt. De innovatiestap die met het project kan worden bereikt is groot omdat de sensorsystemen geïntegreerd worden en met elkaar samenwerken.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven