Ga naar hoofdinhoud

Nuna5 heeft technische problemen

Nuna5, de inzending van studenten aan de TU Delft voor de World Solar Challenge binnenkort in Australië, kampt met technische tegenslag. Na proeven in een windtunnel in Marknesse bleek het zonnepaneel, dat vrijwel de hele bovenzijde van de raceauto beslaat, ‘hotspots’ te vertonen. Een hotspot is een kleine, felle doorbrandplek in een zonnecel.

De hotspots werden volgens het team op tijd ontdekt, zodat serieuze schade kon worden voorkomen. Als een zonnecel doorbrandt, kan er een kettingreactie ontstaan en het gehele zonnepaneel beschadigd raken. Met behulp van de leveranciers en het gebruik van een infraroodcamera is het euvel opgespoord. Het zonnepaneel is teruggestuurd naar de fabrikant.

Ook tijden een baantest speelde de techniek op. Op de kombaan, een baan met schuine bochten waardoor een auto amper hoeft te sturen, viel de kilometerteller uit. Daardoor reed de Nuna5 harder (85 kilometer per uur) dan veilig werd geacht voor de auto met het open onderstel.

21Revolution
Ook een team van de Universiteit Twente doet mee aan de internationale wedstrijd en had onlangs pech. Tijdens een testrit van de 21Revolution op de vliegbasis Twente raakte de stuurstang los van het frame, waardoor de zonnewagen onbestuurbaar werd en tegen een paaltje botste. Daarbij brak het frame van de auto.

Volgens teamleider Tim Plattel komt de deelname aan de race niet in gevaar. Er was al begonnen aan een reserveframe. Wel verliest het team tijd die aan het testen van de 21Revolution had kunnen worden besteed.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven