Technologie nieuws

Nog maar weinig vraag naar IE4 motoren

Fabrikanten van elektromotoren buitelen over elkaar heen met de mededeling dat ze energiezuinige IE4 motoren kunnen leveren. Een vragenrondje leert dat bijna iedereen wel bezig is met deze motoren, hoewel de vraag vanuit de markt nog niet bijzonder groot is. De leveranciers benadrukken wel de complete applicatie in ogenschouw te nemen en op basis daarvan de juiste keuze te maken.

De Europese Richtlijn 2009/125/EG, gebaseerd op de norm IEC/EN 60034-30, beschrijft het rendement van elektromotoren met behulp van de klassen IE1 (standaard), IE2 (hoog) en IE3 (Premium). Hoewel de volgende klasse (IE4) nog niet officieel is vastgelegd, bieden veel fabrikanten al motoren met dit ‘label’. In de vernieuwde uitvoering van de IEC 60034-30 zijn de grenswaardes al vastgelegd en de verwachting is dat deze 1:1 in de definitieve norm zullen worden opgenomen.

In de nieuwe norm wordt het bereik van de motoren waarschijnlijk uitgebreid naar het kleinste vermogen van 0,12 kW tot het grootste vermogen van 1000 kW. Daarbij is de intentie de uitzonderingsregels terug te brengen: zo zal de opstellingshoogte naar 4000 m gaan en het temperatuurbereik naar -20°C tot +60 °C. Hierdoor zullen alle elektromotoren aan boord van schepen ook aan de nieuwe regels moeten gaan voldoen.

Belangrijk is dat met deze normen doelstellingen op een praktische wijze worden nagestreefd: het terugdringen van het energieverbruik. De normen verbieden en waarschuwen niet alleen, ze proberen een tendens te keren.

Vraag naar IE4 motoren
Vanuit de markt is de vraag naar IE4 nog beperkt maar dat zal veranderen wanneer we deze efficiëntieklasse meer onder de aandacht gaan brengen. OEM’ers kijken vooral naar zuiniger elektromotoren omdat zij vanaf 2015 moet voldoen aan de nieuwe eis IE3. Door even iets langer te investeren in tijd kan wellicht een ontwikkeltraject worden overgeslagen. Eindgebruikers zijn er meer mee bezig dan OEM’ers omdat zij uiteindelijk de energierekening moeten betalen.

Op dit moment is er nauwelijks vraag naar IE4 motoren. Zelfs IE3-motoren ‘leven’ nog niet bij veel bedrijven. In Noord-Amerika zijn de IE3-richtlijnen (Premium) al wel van kracht. Motoren met hogere rendementsklassen worden door OEM’ers vaak ervaren als kostenverhogend voor hun product.

Totaal systeem
Leveranciers benadrukken dat niet zozeer de losse motor de aandacht verdient, maar de motor geïntegreerd in de totale applicatie. Vaak zijn buiten de motor efficiëntieslagen te maken in de combinatie van componenten en de aansturing hiervan én het complete proces.

Het gaat hierbij niet alleen om het rendement van de elektromotor maar ook om dat van mechanische overbrengingen en de mogelijkheden van de vermogenselektronica. Het heeft geen zin hoogrendement motoren te combineren met laagrendement wormwielreductoren. Omdat de meeste IE3 en IE4 motoren gebruik maken van een frequentieregelaar, leveren diverse leveranciers combinaties waarbij de twee componenten optimaal op elkaar zijn afgesteld.

IE2, IE3 of IE4?
Loont het om IE4 motoren toe te passen of weegt het geringe rendementsverschil niet op tegen de meerprijs van de motor? Rekenvoorbeelden tonen aan dat IE4 wel degelijk kan lonen en dat de terugverdientijd acceptabel tussen één en drie jaar ligt, wat er op neerkomt dat een IE4 motor interessant is vanaf 4000 draaiuren.

Afhankelijk van verschillende factoren (energieprijs, draaiuren, belasting) moet rekening worden gehouden met aanvullende verliezen, veroorzaakt door frequentieomvormer.

Het volledig artikel vindt u in het maart-nummer van Aandrijftechniek

  • Bosch Rexroth partner Nevonex

    Bosch Rexroth nieuwe Nevonex-partner

    De processorgebaseerde RCU-telematica-besturingseenheid van Bosch Rexroth maakt nu deel uit van het Nevonex-ecosysteem voor digitale diensten in de landbouw. (Foto: Bosch Rexroth)Bosch Rexroth is een nieuwe partner voor hardware en interfaces van Nevonex, het fabrikantonafhankelijke ecosysteem voor digitale diensten in de landbouw. De RCU-telematica-eenheid van… Lees verder →

  • Schunk Medtech Steriline

    Mechatronische componenten Schunk compatibel met standaard lab-apparatuur

    De levenslang onderhoudsvrije PGN-plus-P met klant specifieke coating voor de handling van medicijnflessen in een aseptisch vulsysteem (foto: Steriline)De verwerkende industrie speelt een sleutelrol in de biowetenschappelijke sector. Bij de productie van gevoelige producten waar mensen direct mee in contact komen, zijn betrouwbare systeem-componenten namelijk… Lees verder →

  • Dana introduceert drie nieuwe planetaire aandrijvingen

    Dana introduceert drie nieuwe planetaire aandrijvingen

    Dana introduceert drie nieuwe planetaire aandrijvingen. (Foto: Dana)Dana introduceert nieuwe planetaire aandrijvingen met verbeterde koppeldichtheid en ontwerpflexibiliteit voor een breed scala aan rups-, wiel- en liertoepassingen. De nieuwe planetaire aandrijvingen, die nu beschikbaar zijn, bieden nominale koppelwaarden van 80 kNm tot 130 kNm. Ze kunnen… Lees verder →

  • Hannover Messe 2020

    Hannover Messe 2022 wordt verplaatst

    Hannover Messe 2022 vindt plaats van 30 mei t/m 2 juni. Op de afbeelding een impressie van een eerdere editie van de Hannover Messe. (foto: Paul Quaedvlieg)Hannover Messe 2022 wordt verplaatst. Vanwege de huidige situatie rond Covid, organiseert Deutsche Messe van 30 mei tot 2… Lees verder →

  • Hyundai HX 260 AL

    GMB zet door UMS aangepaste elektrische Hyundai in (+video)

    De elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine van GMB in actie (foto's: UMS)Sinds enige tijd zet GMB een elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine in. Familiebedrijf GMB staat voor expertise en duurzame oplossingen op het gebied van waterveiligheid, waterkwaliteit, bio-energie en industriële bouw & infra.… Lees verder →

  • Bauma 2022

    Optimisme in München; Bauma 2022 bijna volgeboekt

    Bauma 2022 vindt van 24 t/m 30 oktober plaats in München. (Foto: Bauma)Het duurt nog meer dan 10 maanden vooraleer Bauma 2022 van 24 tot 30 oktober zijn deuren opent in München. ’s Werelds grootste vakbeurs voor bouwmachines, bouwmateriaalmachines, mijnbouwmachines, bouwvoertuigen en bouwmachines verwacht een… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven