Op de Universität Stuttgart is een turbinetestplatform opgebouwd met een vermogen tot 3 MW op zeeniveau. Hiermee beschikt het Institut für Luftfahrtantriebe (ILA) van de universiteit in de toekomst over testfaciliteiten, waarover geen andere universiteit ter wereld en slechts enkele andere instituten kunnen beschikken. Op 25 juni vond de feestelijke overdracht van de installatie plaats in de beproevingshallen van het instituut.
Vliegtuigmotoren moeten efficiënter worden, minder lawaai maken en het milieu ontzien. Om dit doel te bereiken richtten de Universität Stuttgart en MTU Aero Engines in 2006 het competentiecentrum ‘Turbinen für Flugtriebwerke’ op, dat inmiddels onderzoeksopdrachten met een omvang van bijna tien miljoen euro heeft binnengehaald.
Het nieuwe platform met de naam Rig 455 heeft een waarde van zo’n vier miljoen euro en wordt door MTU Aero Engines in permanente bruikleen ter beschikking gesteld. Dit werd mede mogelijk omdat het ILA met zijn proefstand als een van de twee instituten in West-Europa beschikt over de geschikte infrastructuur voor hoge vermogens. Het bedrijf en de universiteit werkt al jaren samen bij de ontwikkeling van innovatieve, economische en milieuvriendelijke vliegtuigmotoren en componenten.
Motoren optimaliseren
Met het platform kunnen belangrijke elementaire onderzoeken naar de verbeteringen voor moderne motoren worden uitgevoerd. Zo wordt bijvoorbeeld de driedimensionale, sterk instabiele stroming door de turbine onderzocht. Het doel is de machines efficiënter en lichter te maken. Doel is het ontwikkelen van nieuwe generaties aandrijvingen, die minder lawaai en schadelijke stoffen produceren, minder brandstof verbruiken en minder onderhoud vergen.
De wetenschappers willen het gewicht, de kosten en efficiëntie van turbines en onderdelen optimaliseren om internationaal concurrerend te kunnen blijven. In het middelpunt staan de aerodynamica en koeltechnische vormgeving met realistische beproeving en uitwerking van de turbinecomponenten.