Technologie nieuws

Nieuwe stap in ontwikkeling MEMS

In Duitsland is een onderzoek gestart voor de ontwikkeling van micro-elektromechanische systemen (MEMS). Het project wordt door het gefinancierd door het Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) en gecoördineerd door Robert Bosch (foto). Doel is een universele ontwerpmethodiek voor MEMS te ontwikkelen, die hiaten tussen het ontwerpen van elektronica en mechanica voor de vervaardiging en de daaropvolgende integratie in producten oplost.

MEMS zijn minuscule componenten, die versnelling, druk, afstand, temperatuur, licht of chemische concentraties in de kleinste ruimte kunnen meten en deze elektronisch kunnen verwerken. De compacte en krachtige sensor- en actuatorsystemen zorgen er bijvoorbeeld voor dat airbags in een auto vóór de aanrijding worden opgeblazen, dat op de ‘Intensive care’ bloeddruk en zuurstofgehalte worden gemeten of dat bij een digitale camera schokkende bewegingen worden gecompenseerd.

Marktpositie kan met 50% stijgen
In het onderzoeksproject ‘Schaltplan-basierter Entwurf von MEMS für Anwendungen in Optik und Robotik’ (MEMS2015) onderzoeken deskundigen uit onderzoeksinstituten en industrie nieuwe methoden

Met deze methoden kunnen nieuwe soorten sensor- en actuatorsystemen worden ontwikkeld. Hiermee zouden robots in de toekomst beter kunnen zien en voelen. Bovendien kan de marktpositie van MEMS met wel 50% stijgen. Met een soort bouwdoossysteem willen de onderzoekers binnen MEMS2015 de hiaten tussen de chip- en de sensorproductie en de daaropvolgende integratie van de componenten in producten oplossen.

Zo ontstaan mogelijkheden om de toepassing van MEMS in een professionele en voor veiligheid relevante omgeving uit te breiden. Bovendien zouden kleine en middelgrote bedrijven dankzij de nieuwe methode in de toekomst ook zelf MEMS kunnen ontwerpen en vaker dan nu in grotere aantallen in hun producten kunnen integreren.


Test van de arm van de BioRob met een smartphone, die er zonder MEMS niet zou zijn. Binnen MEMS2015 kunnen MEMS-bouwstenen worden ontwikkeld die als hart van (robot)systemen in de toekomst onmisbaar zullen zijn (foto: Tetra Ilenau).
 

Vooral optica en robotica
De nieuwe benadering maakt nieuwe oplossingen in optica en robotica mogelijk. Zo wordt bredere toepassing mogelijk van micro spiegel arrays, die tegenwoordig al in projectoren worden gebruikt. Zo zouden ook beelden met behulp van een soort bril direct op het netvlies kunnen worden geprojecteerd.

In de robotica zouden krachtsensoren en voelers kunnen worden ontwikkeld, die oppervlakte nog nauwkeuriger dan tot nu toe analyseren of een uiterst nauwkeurig tastzintuig vormen. De resultaten worden in het kader van het project uitgetest op basis van echte MEMS-prototypen, die daarbij als demonstratiemodel fungeren.

De kwaliteit en productiviteit van een ontwerp van MEMS moeten door het project naar het juiste niveau worden getild. Elementaire zaken, zoals het ontwerp gebaseerd op een schakelschema, worden binnen het ontwerp van de micro elektronica al met succes gebruikt. Dit wordt overgebracht op het ontwerp van MEMS. Dat levert de gebruikers voordelen op. MEMS2015 maakt complexe nieuwe producten mogelijk, zoals de micro-spiegel-arrays, en versnelt de introductie op de markt.

Ook verwachten de onderzoekers door het project op de lange termijn een bouwsteenontwerp mogelijk te maken, wat kleine en middelgrote ondernemingen ten goede komt. Ze worden daardoor in staat gesteld om hun oplossingen individueel en op maat af te stemmen en in een flexibel MEMS- en elektronica bouwdoossysteem samen te stellen.

Partners
MEMS2015 bundelt het potentieel van acht partners uit onderzoek en industrie: Cadence Design Systems, Carl Zeiss SMT, Institut für Mikroelektronik- und Mechatronik-Systeme, Robert Bosch, Technische Universität München, Tetra Gesellschaft für Sensorik, Robotik und Automation (foto boven), Universität Bremen en X-fab Semiconductor Foundries. Het projectmanagement van MEMS2015 berust bij het Edacentrum in Hannover. 

  • Airbus en TNO ontwikkelen lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen

    Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. (Ill.: TNO)Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. Het project wordt medegefinancierd… Lees verder →

  • Smeerbeheer in de voedingsmiddelen industrie

    Woensdag 14 april 10.00 uur Nieuwe, zelfs nasmeervrije technologieën hebben een positieve impact en beïnvloeden de kosten van uw onderhoudsbudget aanzienlijk. Smering is daarmee niet simpelweg een activiteit die gedaan moet worden op de manier zoals gewend. Het moet onderdeel worden van de onderhoudsstrategie, zeker… Lees verder →

  • Igus tandkranslagers

    Igus breidt programma tandkranslagers uit

    Met het ruimtebesparende modulaire PRT-04 tandkranslagersysteem kunnen ontwerpers vrijelijk roterende toepassingen monteren. (foto: Igus BV)De PRT-04 tandkranslagers van Igus zijn nu leverbaar in andere maten. Ze zijn leverbaar met  met binnen- en buitentand-aandrijving en een borgfunctie, zijn compact en hebben een lage massa. Ze zijn… Lees verder →

  • Waterstof raceteam studenten TU Delft verhuist IT-infrastructuur

    Een deel van het team van Forze Hydrogen Racing met de nieuwe Forze IX. (Foto: Forze Hydrogen Racing) Forze Hydrogen Racing heeft zijn volledige IT-infrastructuur verhuisd naar een colocatie omgeving in het flagship datacenter van Greenhouse Datacenters in Naaldwijk. Voorheen had het waterstof raceteam, bestaande… Lees verder →

  • Pilz prorail ERTMS

    Pilz helpt ProRail bij snellere aanpak ERTMS

    ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor (foto: Pilz)Pilz is geselecteerd als een van de twaalf innovatiepartners van ProRail. Dit werd afgelopen week bekend gemaakt tijdens de internationale digitale beurs RailTech 2021. Met dit partnerschap start voor Pilz een nieuwe… Lees verder →

  • ROVC Cetop FEDA

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre voor Hydrauliek level 3

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre V.l.n.r.: Waldo Linders, Arjan Coppens, John Huizing en André Braakman (foto: ROVC)ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland, is door FEDAcademie, een onafhankelijke stichting van branchevereniging FEDA, officieel erkend als CETOP-Approved Education Centre Hydrauliek Level 3.… Lees verder →

  • Airbus Ascend

    Airbus test e-aandrijving met supergeleiding en cryogene temperaturen

    ASCEND gaat elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt (bron: Airbus)Airbus heeft onlangs de ‘Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator’ (ASCEND) gelanceerd om de impact van supergeleidende materialen en cryogene temperaturen op de prestaties van de elektrische aandrijvingen voor vliegtuigen te onderzoeken.… Lees verder →

  • SEW Movimot advanced

    Nieuwe decentrale ruimtebesparende regelaar van SEW-Eurodrive

    De Movimot Advanced is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor DRN is geïntegreerd (foto: SEW-Eurodrive)SEW-Eurodrive heeft nieuwe, decentrale aandrijftechnologie ontwikkeld in de vorm van de Movimot Advanced. Dit is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor… Lees verder →

  • B&R smart camera

    Machine vision projecten eenvoudiger met Smart Camera B&R

    De Smart Camera maakt het in realtime combineren van meerdere machine vision toepassingen eenvoudig (foto: B&R)B&R’s geïntegreerde machine vision portfolio beschikt nu over nu een Smart Camera welke meerdere machine vision functies in realtime combineert. Daarmee wordt de implementatie van opeenvolgende procesgestuurde functies eenvoudig, terwijl… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven