Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe generatie versnellingsbakken voor off-highway

In de voertuigindustrie speelt elektronica steeds meer een actieve rol. Van sensoren wordt bijvoorbeeld steeds meer functionaliteit verwacht. Bovendien gaan sensoren hun metingen valideren en het resultaat via de communicatiebus doorsturen naar de controller. Dit maakt de weg vrij voor een nieuwe generatie transmissies die sneller, betrouwbaarder en zuiniger zijn. Spicer Off-Highway in Brugge is gespecialiseerd in transmissies voor off-highway voertuigen.

Het bedrijf in Brugge is binnen Dana Corporation het competence- en productiecenter voor koppelomvormers en powershift transmissies voor zware werkvoertuigen als kranen, bulldozers, mijnbouwmachines, containerstapelaars, vorkheftrucks, enzovoorts. Eén van de ontwikkelingen betreft een transmissiesysteem voor hybride voertuigen. Dit systeem werkt elektromechanisch en biedt als grote voordeel een traploze snelheidsregeling, hogere energie-efficiëntie, lage geluidsproductie, enzovoorts.

Als gespecialiseerd fabrikant krijgt Spicer te maken met compleet andere concepten voor energiemanagement en met machines die via datamining continu intelligenter worden en zelf beslissingen gaan nemen. Door de toenemende stijging van de brandstofprijzen en de steeds strengere milieuwetgeving wenst de markt aangepaste voertuigen. Het gaat daarbij niet zozeer om het aantal pk’s maar om het koppel dat naadloos moet kunnen worden overgebracht.

Computergestuurde versnellingsbak

De huidige intelligente versnellingsbak voor de off-highway markt is een geavanceerd product dat nauwelijks te vergelijken is met de versnellingsbak van een auto. De versnelling gebeurt bijna volledig computergestuurd, waardoor zware voertuigen eenvoudiger en efficiënter zijn te besturen. Niet langer de mens maar de software die beslist wat de ideale combinatie van snelheid, aandrijving of remhoeveelheid is.

In de off-highway markt en in de material handling is sprake van voortdurend versnellen en afremmen, lading tillen en laten zakken. Door de energie die bij het zakken en afremmen op te slaan in batterijen of condensatoren kan de dieselmotor op een constant toerental en in een beter emissiepunt werken. Met de opgeslagen remenergie kan de bestuurder de piekvermogens leveren.

Een uitgebreide beschrijving van de ontwikkelingen op dit terrein vindt u in het augustus-nummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven