Ga naar hoofdinhoud

Nederlanders maken automaat betaalbaar

Steeds meer autofabrikanten werken samen met DTI, vooral met het oog op technologie, kosten en milieu. DriveTrain Innovations, een spin-off van de TU Eindhoven, ontwikkelt innovatieve aandrijvingen voor onder andere de automobielindustrie.

Het CVT-principe geniet bekendheid als het pientere pookje van DAF. Maar mechanische bandoverbrenging kwam ook toen ook al (sporadisch) in de industrie voor. Met de komst van elektronica konden industriële aandrijvingen met elektromotoren en bijbehorende tandwieltransmissies veel nauwkeuriger en met meer vermogen machines aandrijven. Binnen de auto-industrie maakte de CVT een verdere ontwikkeling door. Zo maakte de rubberen riem van weleer plaats voor een metalen duwband.

Vooral in opkomende en groeiende economieën wil iedereen een kleine auto met automatische transmissie, die ook nog eens zuinig in het verbruik moet zijn. Omdat de auto niet te duur mag zijn, moet een autofabrikant zo’n automatische transmissie economisch kunnen produceren.

Power Shift AMT

De ‘automatische’ transmissie met de minste verliezen is nog altijd een geautomatiseerde handgeschakelde transmissie. Deze bestaat uit een droge koppeling en een set tandwielen voor de diverse overbrengingen. DTI heeft daar een Power Shift Module aan toegevoegd waarmee tijdens het schakelen toch de wielen kunnen worden aangedreven, zoals bij een automaat. Er hoeven slechts kleine aanpassingen gedaan te worden aan het ontwerp van een bestaande handgeschakelde transmissie. Volgens DTI is de PS-AMT 5% zuiniger dan een vergelijkbare handgeschakelde transmissie.

DTI heeft de Power Shift Automated Manual Transmission (PS-AMT) onlangs geïntroduceerd. Het bedrijf zit nu in het proces om de PS-AMT productierijp te gaan maken. Het is inmiddels ook een PS-AMT voor vrachtwagens aan het ontwikkelen.

Het volledige artikel kunt u lezen in Aandrijftechniek van juli/augustus. Neem hier een proefabonnement op het vakblad Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven