Ga naar hoofdinhoud

Naar efficiënte aandrijfsystemen voor off-road werktuigen

Off-road bedrijfsvoertuigen in de land-, tuin- en bosbouw en de bouw en weg- en waterbouw dragen bij aan de mondiale uitstoot van scha-delijke stoffen. In tegen-stelling tot de vracht- en personenwagens kennen dergelijke voertuigen nu nog geen standaard hybride of volledig elektrische aandrijvingen. In samenwerking met diverse projectpartners ontwikkelt de Fachhochschule Köln energetisch efficiënte en milieuvriendelijke aandrijfconcepten voor off-road voertuigen.

Bij de ontwikkeling van hybride of elektrische mobiele werktuigen moeten de constructeurs behalve de rijaandrijving ook de aandrijving van de werktuigen in acht nemen. Deze kunnen soms veel energie verbruiken. Deze hoge energiebehoefte is een groot probleem voor hybridetechniek, omdat dit automatisch grote vormen van energieopslag vergt.

Onderzoeksproject
Om seriematig gebruik van lithiumion-batterijen in de landbouw en voor andere bedrijfsvoertuigen mogelijk te maken, wordt in het onderzoeks-project Lib-Off-Road (Einsatz von Lithium-Ionen-Batterien in Off-Road-Nutzfahrzeugen zur Effektivitäts- und Autarkiesteigerung) de technologie van energieopslag verder ontwikkeld.

Projectpartners zijn het Kölner Labor für Baumaschinen (KLB) binnen het Institut für Landmaschinentechnik und Regenerative Energien der Fachhochschule Köln, de Technische Universiteit München, het Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoffforschung en industriepartners uit de branche voor mobiele werktuigen. Het onderzoeksproject wordt voor een periode van drie jaar gefinancierd door het Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie.

Doelstellingen
De verschillende projectpartners ontwikkelen binnen het project modellen voor lithiumion-batterijen, een dieselmotor en verschillende aandrijflijnen, waarbij speciale belastingscycli worden geanalyseerd. Doelen zijn de ontwikkeling van een efficiënt energiemanagementconcept en het bouwen en testen van een prototype met hybride aandrijving. Hiermee wil men onder andere de samenhang tussen uitlaatgasemissie in hybride techniek te kunnen onderzoeken.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven