Technologie nieuws

MTU ontwikkelt nieuw type schonere motor

In de aanloop naar de in-voering van de Euro emissie-eisen hebben diverse vracht-wagenfabrikanten serieus gekeken naar een alternatief voor de dieselmotor. Er werd onder meer gekeken naar de HCCI motor, een soort kruising tussen diesel- en benzinemotor. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel, zodat praktijktoepassing tot nu toe uitbleef. MTU, onder-deel van Tognum, ging er echter mee door en heeft nu een prototype klaar voor toepassing in vrachtauto’s.

Tognum, 50/50 eigendom van Daimler AG en Rols Royce plc, ontwikkelt motoren en aanverwante componenten. Onderdeel van Tognum is MTU uit Friedrichshafen, gerenommeerd bouwer van grote dieselmotoren.

HCCI
Het door Tognum ontwikkelde motorconcept is gebaseerd op het HCCI principe ofwel Homogeneous Charge Compression Ignition. Bij dat principe wordt de zelfontbranding van een dieselmotor gecombineerd met de homo-gene mengselvorming van een benzinemotor.

Daarmee bereikt men volgens Tognum een nagenoeg volledige verbranding. Men kan verder met een simpeler vorm van nabehandeling aan de huidige-emissie eisen voldoen. SRC en roetfilters zouden dus op slag overbodig zijn.

In het verleden is vooral research gedaan naar toepassingen van HCCI in personenauto’s. Mercedes presenteerde op de IAA van 2007 een prototype onder de naam DiesOtto.

Beperkingen
Het probleem van HCCI is dat een brandstof nodig is die enerzijds gemak-kelijk is te verstuiven, maar anderzijds moeilijk ontbrandt. In het geval van dieselolie liggen die twee zaken te dicht bij elkaar. Het gevolg is dat een HCCI motor met betrekkelijk lage gemiddelde drukken werkt. Voor een acceptabel koppel zijn hogere drukken vereist.

Een tweede bezwaar van het HCCI principe is dat het explosieachtige karakter van de verbranding bij hogere belastingen in drukken resulteert die de motor niet meer aankan. Het is dus buitengewoon lastig het HCCI prin-cipe over het gehele lastbereik toe te passen. HCCI functioneert eigenlijk het best in het deellast bereik.

Prototype
Technici van Tognum hebben nu een HCCI motor ontwikkeld waarbij die bezwaren grotendeels worden ondervangen. Dat deed men door een brandstof te kiezen die bestaat uit een mengsel van benzine of ethanol en dieselolie. Met de toepassing van ethanol gebruikt men bovendien een duurzame brandstof die uit allerlei (bio)materiaal is te produceren en die tegemoet komt aan toekomstige eisen op dat gebied.

Het prototype van de HCCI motor werkt met een homogene verbranding over het gehele lastbereik. De motor is gebaseerd op een 408 pk 10,5 liter zescilinder uit de MTU modelserie 1.600. De veranderingen aan het HCCI model omvatten vier aspecten. De motor heeft gekoelde uitlaatgasrecir-culatie, een tweetraps turbo met tussenkoeling, benzine/ethanol injectie in het inlaatspruitstuk en een lagere compressie verhouding.

Laag koppel
De verhouding ethanol-diesel varieert: Hoe hoger de toerentallen en het vermogen, des te minder diesel wordt geïnjecteerd. Bezwaar is wel dat de motor 17% minder koppel heeft dan het uitgangsmodel en 14% minder vermogen. Maar bij een hoger ethanol aandeel worden die waarden weer gelijk getrokken.

Wat de motor volgens MTU voor aantrekkelijk maakt, is dat een rendement van maximaal 42% kan worden gehaald en dat geen dure en omvangrijke SCR installatie nodig is. Overigens haalt een moderne truckdiesel ook een rendement van meer dan 40% maar dan wel mét SCR katalysator. MTU is nu bezig het prototype geschikt te maken voor toepassing in het wegver-voer.

Klik voor een uitgebreidere beschrijving van de HCCI-motor.

  • Bosch Rexroth partner Nevonex

    Bosch Rexroth nieuwe Nevonex-partner

    De processorgebaseerde RCU-telematica-besturingseenheid van Bosch Rexroth maakt nu deel uit van het Nevonex-ecosysteem voor digitale diensten in de landbouw. (Foto: Bosch Rexroth)Bosch Rexroth is een nieuwe partner voor hardware en interfaces van Nevonex, het fabrikantonafhankelijke ecosysteem voor digitale diensten in de landbouw. De RCU-telematica-eenheid van… Lees verder →

  • Schunk Medtech Steriline

    Mechatronische componenten Schunk compatibel met standaard lab-apparatuur

    De levenslang onderhoudsvrije PGN-plus-P met klant specifieke coating voor de handling van medicijnflessen in een aseptisch vulsysteem (foto: Steriline)De verwerkende industrie speelt een sleutelrol in de biowetenschappelijke sector. Bij de productie van gevoelige producten waar mensen direct mee in contact komen, zijn betrouwbare systeem-componenten namelijk… Lees verder →

  • Dana introduceert drie nieuwe planetaire aandrijvingen

    Dana introduceert drie nieuwe planetaire aandrijvingen

    Dana introduceert drie nieuwe planetaire aandrijvingen. (Foto: Dana)Dana introduceert nieuwe planetaire aandrijvingen met verbeterde koppeldichtheid en ontwerpflexibiliteit voor een breed scala aan rups-, wiel- en liertoepassingen. De nieuwe planetaire aandrijvingen, die nu beschikbaar zijn, bieden nominale koppelwaarden van 80 kNm tot 130 kNm. Ze kunnen… Lees verder →

  • Hannover Messe 2020

    Hannover Messe 2022 wordt verplaatst

    Hannover Messe 2022 vindt plaats van 30 mei t/m 2 juni. Op de afbeelding een impressie van een eerdere editie van de Hannover Messe. (foto: Paul Quaedvlieg)Hannover Messe 2022 wordt verplaatst. Vanwege de huidige situatie rond Covid, organiseert Deutsche Messe van 30 mei tot 2… Lees verder →

  • Hyundai HX 260 AL

    GMB zet door UMS aangepaste elektrische Hyundai in (+video)

    De elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine van GMB in actie (foto's: UMS)Sinds enige tijd zet GMB een elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine in. Familiebedrijf GMB staat voor expertise en duurzame oplossingen op het gebied van waterveiligheid, waterkwaliteit, bio-energie en industriële bouw & infra.… Lees verder →

  • Bauma 2022

    Optimisme in München; Bauma 2022 bijna volgeboekt

    Bauma 2022 vindt van 24 t/m 30 oktober plaats in München. (Foto: Bauma)Het duurt nog meer dan 10 maanden vooraleer Bauma 2022 van 24 tot 30 oktober zijn deuren opent in München. ’s Werelds grootste vakbeurs voor bouwmachines, bouwmateriaalmachines, mijnbouwmachines, bouwvoertuigen en bouwmachines verwacht een… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven