Technologie nieuws

Modulair batterijconcept voor stadsbussen

Stadsbussen zijn een economisch zinvol toepassingsgebied voor elektrische aandrijving met batterijen. De voertuigen kenmerken zich door vaak optrekken en afremmen en veel lokaal verkeer. Het Karlsruher Institut für Technologie (KIT) heeft in het kader van zijn Competence E project een modulair concept ontwikkeld voor deze toepassing. Centrale modules zijn een krachtige elektromotor, een hoogspanningsnet, een batterij management systeem en een nieuw concept voor modulaire batterijsystemen met lithium-ion cellen.

Een demonstratiemodel toont het potentieel van de onderzoeksresultaten en de experimentele analyse van het samenspel van de aparte componenten bij gesimuleerde bedrijfsomstandigheden. Het demonstratiemodel levert een belangrijke bijdrage voor de doorontwikkeling van de elektrische mobiliteit.

Componenten
Het batterijsysteem bestaat uit platte modulen, die door hun afmetingen en elektrische kenmerken een batterijopbouw op elke schaal mogelijk maken. Hierdoor zou gebruik gemaakt kunnen worden van verschillende ruimtes in het voertuig voor de inbouw van noodzakelijke energieopslag. Het batterijmanagement systeem en de besturing van het aandrijfsysteem houden tijdens het rijden rekening met de beschikbare capaciteit.

Het aandrijfconcept toont aan, dat de energie efficiëntie van een elektrische bus alleen al door de juiste keuze van componenten kan worden verhoogd. Een belangrijke rol speelt ook de proactieve bedrijfs- en recuperatiestrategie, waarbij remenergie kan worden omgezet in elektrische energie.

De aandrijving bestaat uit een langzaamlopende centrale motor, die een hoog aandrijfkoppel voor het voertuig levert. De motor is rechtstreeks gekoppeld aan het differentieel in de achteras. Door de keuze voor deze motor kon een tandwielkast kan vervallen, wat resulteert in een hoger rendement voor de overbrenging van het draaimoment.

Competence E
Het project Competence E combineert alle aspecten van onderzoek vanaf het materiaal voor batterijen tot aan de elektrische aandrijving. Met een open technologieplatform voor elektrische voertuigaandrijving op batterijen en stationaire energie opslagsystemen richt de systematische werkwijze zich op industrieel toepasbare oplossingen en productieprocessen. Door integratie in de complete keten is het doel om in 2018 batterijsystemen te produceren met een energiedichtheid van 250 Wh/kg bij een kostenplaatje van € 250/kWh.

Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in de richting van energieomzetting en klimaatbescherming. Meer opslagcapaciteit voor stationaire batterijen kan fluctuaties in de opwekking van duurzame energie opvangen en kan door een grotere actieradius van elektrische voertuigen de acceptatie vergroten.

  • ATS Transporttechnieken overgenomen door Veth Participations

    Met de overname wil Veth Participations ATS Transporttechnieken wereldmarktleider maken op het gebied van ‘Bag Emptying’, een nichesegment waarbinnen ATS op dit moment al een belangrijke speler is. (Foto: ATS)ATS Transporttechnieken uit Rijen is overgenomen door Veth Participations. Met de overname wil Veth Participations ATS… Lees verder →

  • Compacte computers van OnLogic voor IoT en Edge computing

    De Karbon 400 serie heeft twee modellen: de compacte Karbon 410 met standaard IO en uitbreidingsmogelijkheden, en de Karbon 430 met extra uitbreidingsopties voor complexe IoT toepassingen. (Foto: OnLogic)OnLogic , fabrikant van industriële en robuuste computerhardwareoplossingen, introduceert de Karbon 400 serie computers. De twee nieuwe… Lees verder →

  • Efficiënte IE5+-motoren optimaal geschikt voor levensmiddelenproductie

    Schaalbare aandrijfoplossingen, zoals de nieuwste IE5+-motoren, zijn speciaal ontwikkeld voor het gebruik in de levensmiddelenindustrie. (Foto: Nord Drivesystems)Nord Drivesystems heeft een motor ontwikkeld die geschikt is voor toepassing in de levensmiddelenindustrie: de IE5+-motor biedt optimale efficiëntie en milieubewustzijn voor toepassingen voor levensmiddelen. Maximale hygiëne is… Lees verder →

  • Schaeffler opent duurzame fabriek voor e-mobility aandrijvingen

    De nieuwe fabriek in Szombathely is de eerste productiefaciliteit van Schaeffler die 100 procent is gewijd aan oplossingen voor elektromobiliteit. (Foto: Schaeffler)Schaeffler heeft een nieuwe productiefaciliteit geopend op zijn Szombathely-locatie in het westen van Hongarije. Hiermee creëert het bedrijf 150 nieuwe banen in e-mobility. Het… Lees verder →

  • stokvis verhoef emc

    Stokvis Group neemt Verhoef EMC uit Sliedrecht over

    Verhoef EMC ontwikkelt onder andere hybride aandrijfsystemen (foto: Verhoef EMC)Per 1 juni 2021 heeft de Stokvis Group in Voorhout elektrotechnisch specialist Verhoef EMC uit Sliedrecht van Pon Holdings overgenomen. Met de overname versterkt de Stokvis Group haar expertise op het gebied van hybride aandrijfsystemen, elektrotechnische… Lees verder →

  • Groot onderhoud aandrijvingen drijvende emmerbaggermolen

    Door gebruik te maken van een leren riem, is de aandrijving goed in staat om de voortdurende schokbelastingen op te nemen die ontstaan wanneer de emmers over de ongelijke bodem schrapen (foto: Marjolein de Wit-Blok)De Alexander-Tarsos van Van Nieuwpoort Bouwgrondstoffen, is een drijvende grindwinnings- en… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven