Technologie nieuws

Minder CO2 dankzij Schaeffler en Porsche

Op het vorige week gehouden ATZ/MTZ-congres in Esslingen (D), met als thema ‘wrijvings-vermindering in de aandrijflijn’, toonde de Schaeffler groep het voertuig CO2ncept-10%. In totaal wordt 10% minder CO2 uitstoot behaald door nieuwe en geoptimaliseerde componenten. Daar kun je mee aankomen in Kopenhagen.

Het CO2ncept-10% is een gemeenschappelijk voorontwikkelingsproject van Porsche en Schaeffler. Basis van dit voertuig is een Porsche Cayenne met V8-motor. In deze auto worden diverse nieuwe en bestaande, maar geoptimaliseerde componenten uit het portfolio van Schaeffler toegepast. In vergelijking met een standaard Cayenne verbruikt het geoptimaliseerde voertuig tot 10% minder brandstof.

Minder wrijving in motor
Een groot deel van deze 10%, namelijk 5,8% wordt behaald in de motor. Door te kiezen voor een elektromechanische nokkenasverstelling in plaats van hydraulische nokkenasverstelling en geoptimaliseerde nokken wordt al 4,1% gewonnen. Door lagers te gebruiken met een minimale wrijving wordt 1,7% gewonnen bij de ketting- en tandriemaandrijvingen van de V8 motor.


Tot 10% minder verbruik bij deze Porsche Cayenne met geoptimaliseerde lagers en andere draaiende componenten (foto: Schaeffler)

Ook wordt er gespaard door de kegelrollagers in het voor- en achterdifferentieel te vervangen door tweerijige TwinTandem kogellagers. Op deze manier is er veel minder wrijving in het differentieel. In de vooras tot 35% minder wrijving, in de achteras tot 42%. Ook door andere lichtlopende wiellagers te gebruiken en door de hydraulische stabilisator te vervangen door een elektromechanische wordt 3,2% op het verbruik bespaard.

‘Tempolimit’?
Blijft natuurlijk een feit dat zo’n Cayenne met V8 motor sowieso al niet erg CO2-vriendelijk is. Een geoptimaliseerde 4-cilinder turbo diesel met bijvoorbeeld 200 pk zou in deze auto ook al een veel lagere CO2 uitstoot hebben, maar ja, wie wil dat nou die een Cayenne koopt? En voeren ze in Duitsland eindelijk een snelheidslimiet in, dan kan de CO2 uitstoot nog verder omlaag. Maar met het woord ‘Tempolimit’ alleen al jaag je de Duitsers op de kast. Ze moeten immers wel 200 kunnen rijden op hun ‘Autobahnen’. Dankzij Schaeffler kan dat nu met 10% minder uitstoot. Ben wel benieuwd welke besparingen er behaald zouden kunnen worden bij een VW Polo Bluemotion…

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven