Afgelopen weekend barstte het Dakar rally-geweld weer los. Dit keer niet door Noord-Afrika, maar door de binnenlanden van Argentinië en Chili. Het Ginaf Rally Power team doet mee met twee GRP T4 wedstrijdtrucks en een snelle assistentietruck GRP T4, die elk een Caterpillar C18 motor met bijna 1000 pk hebben.
De twee wedstrijdtrucks T4 (officiële benaming Ginaf X 2222 SP) zijn twee identieke voertuigen op basis van een GINAF 4×4. Deze volledig nieuwe gebouwde truck is op vele punten doorontwikkeld ten opzichte van de truck van vorig jaar en beschikt over onafhankelijke wielophanging en een VSE DTS (hydraulisch) veersysteem.
De wedstrijdtrucks hebben, net als de snelle assistentietruck, de beschikking over een Caterpillar C18 motor. Deze 6-cilinder krachtbron met een cilinderinhoud van 18 liter heeft een vermogen van 950 pk en een maximaal koppel van 3260 Nm. Met een eigen massa inclusief brandstof van slechts 9500 kg wordt hiermee een topsnelheid gehaald van 150 km/h (begrensd). De versnellingsbak is van het type ZF 8S211 en de verdeelbak tussen de voor- en achteras van het type ZF-Steyr VG1600. De aandrijfassen komen van GKN vandaan.

Met 1000 pk en een eigen massa van nog net geen 10 ton, kunnen de wielen makkelijk even los komen (foto’s: Ginaf Rallye Power)
Hydraulisch veersysteem
Om met deze snelheid veilig, snel en toch redelijk comfortabel door grote zandbakken en ruwe ondergronden te ‘crossen’ zijn de T4 trucks voorzien van Timoney assen met onafhankelijke wielophanging inclusief dubbele draagarmen per wiel. Voor demping en afstelling van de variërende ondergrond is gekozen voor een zogenaamd DTS (Dynamic Truck Suspension) van VSE.
Dit systeem heeft zich al in eerdere Paris Dakar rally’s bewezen. Nu is het systeem nog verder geoptimaliseerd. Door de individuele afstelling van elk component separaat, wordt een perfecte wegligging op ieder terrein gewaarborgd. Een microcomputer regelt, in een actief CAN netwerk, de hydro-pneumatische vering en demping per wiel.
In tegenstelling tot onze berichtgeving in ons magazine, kan de rijder de vering en demping per wiel niet vanuit de cabine instellen. De vering en demping worden elektronisch geregeld.