Ga naar hoofdinhoud

‘Mechanisch’ groeit in on-/offshore en scheepvaart

Het aandeel elektrische aandrijftechniek en slimme besturingen binnen de industrie groeit nog steeds, maar de ontwikkelingen op het vlak van de mechanische aandrijftechniek staan ook niet stil. Vooral in de nichemarkten binnen de scheepsbouw, on- en offshore doen Nederlandse bedrijven het goed. Centraal daarbij staat het overbrengen van steeds grotere benodigde vermogens en ‘groene’ aandrijftechniek.

Al vanaf de oprichting richt De Graaf Aandrijvingen zich als vertegenwoordiging van koppelingen- en remmenfabrikant Ortlinghaus op de mechanische aandrijftechniek. Inmiddels is het productenprogramma uitgebreid met tandwielkasten, draaikransen en draaikranslagers. Daarnaast ontwikkelde het bedrijf een eigen lierenprogramma en assembleert de eigen werkplaats de diverse componenten conform klantspecificatie.

Groter en zwaarder
Een belangrijke trend binnen de scheepvaart en offshore is, dat de vereiste aandrijvingen steeds groter en zwaarder moeten worden uitgevoerd. Doordat windturbines steeds grotere en zwaarder worden, moeten ook de kranen die de onderdelen hijsen, de schepen die de onderdelen moeten vervoeren en alle apparatuur voor het plaatsen of vervangen groter en zwaarder worden.

Voor de voortstuwing van schepen wordt steeds meer gebruik gemaakt van roerpropellers (azimut thrusters). Deze verbeteren de manoeuvreerbaarheid van schepen, wat voordelen biedt bij het plaatsen van windturbines en platforms maar ook bij het winnen van gas en olie op open zee.

Om het gewenste stuwvermogen te realiseren, worden deze propellers steeds groter. In de aandrijflijn van motor tot schroef moeten dus ook de overbrengingen (lagers, koppelingen, tandwielkasten) steeds robuuster moeten worden uitgevoerd.

Ontwikkelingen in aandrijvingen
Ondanks de grootte en het vermogen dat ze moeten kunnen overbrengen, worden tandwielkasten ook zo licht mogelijk uitgevoerd. Constructeurs kunnen tandwielkasten niet tot in het oneindige ‘opschalen’ om te voldoen aan de specificaties voor het vermogen.

Andere ontwikkelingen zijn het gevolg van het gegeven dat ook de scheepvaart steeds meer gaat voor ‘groen’. Dit blijkt onder meer uit het toenemende aantal hybride aandrijvingen waarbij wordt gekozen voor een combinatie van elektrische en dieselaandrijvingen. Ook de bijbehorende koppelingen om te schakelen van diesel naar elektrisch en omgekeerd worden steeds groter en zijn specifiek afgestemd op de omstandigheden op een schip.

Behalve de voortstuwingssystemen maken ook machines op het dek een (aandrijftechnische) ontwikkeling door. Ortlinghaus heeft een speciaal koppelingenprogramma ontwikkeld dat specifiek is afgestemd op de scheepvaart. Dit progamma omvat onder meer componenten voor lieraandrijvingen en pompen. Nieuwe ontwikkelingen gebeuren in veel gevallen op verzoek van producenten van deze installaties.

Het volledig artikel vindt u in het oktobernummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven