‘Steeds meer, steeds sneller’ is ook bij intern transport het devies. Een belangrijke factor voor het rendement van logistieke processen is de prestaties van transportmiddelen op de werkvloer zoals steekwagens of heftrucks. Een hoger tempo en een groter gewicht veroorzaken echter sneller slijtagesporen aan wielen en rollen. In het kader van het onderzoeksproject ‘InnoRad’ zoeken onderzoekers van de universiteiten van Stuttgart en Hamburg samen met partners uit de industrie naar mogelijkheden om de levensduur van deze onderdelen te verbeteren.
De gebruikelijke wielen van elektrisch aangedreven intern transportmiddelen zijn voorzien van een met kunststof versterkt karkas van polyurethaan. Ondanks de goede mechanische eigenschappen hiervan bedroegen alleen al in 2005 de onkosten in heel Europa voor vervanging van de beschadigde wielen 554 miljoen euro. Oorzaken zijn te vinden in de steeds toenemende snelheid en belasting en daarmee een drastische verhoging van de krachten bij het aandrijven, remmen en sturen. Daardoor wordt het loopvlak sterk samengeperst en wordt het veel warmer, wat leidt tot extra slijtage en bij hobbels kans op karkasschade. Verbeteringen bieden geen blijvende oplossing voor toekomstige eisen.
Innorad
Het project heeft tot doel de levensduur van wielen en looprollen te verlengen. Hiervoor moeten de slijtage en de karkasschade drastisch verminderen. De onderzoekers ontwikkelen reproduceerbare constructie-, berekening- en testprocedures. Ze zoeken naar een innovatieve aanzet voor oplossingen van het gehele systeem van wiel en looprol, dat bestaat uit loopvlak, bindmiddelen, velg, lagers en wielophanging. Daarbij worden ook de specifieke toepassingen en de functies van het wiel als looprol, steunwiel, aandrijfwiel, geremd of gestuurd en de montageplaats in acht genomen. Tegenstellingen zoals de levensduur van het wiel en schade aan de vloer of het rijcomfort moeten worden opgelost.
Voor het speuren naar deze verbeteringen gebruiken de onderzoekers computerondersteunde onderzoeken van schadeoorzaak en slijtageproces. Hiervoor worden modellen voor het wiel/loopwielsysteem toegepast. Uit deze analyses en de aanwezige kennis bij de projectpartners moeten gestandaardiseerde testen voor een nieuwe proefstand worden ontwikkeld. Hiermee worden normen en richtlijnen uitgewerkt die het mogelijk maken om het slijtagegedrag objectief te beoordelen.
Aan het Innorad-project wordt deelgenomen door
- Universität Stuttgart (onderzoek)
- Helmut-Schmidt-Universität, Hamburg (onderzoek)
- Bayer MaterialScience (kunststoffendivisie van Bauer)
- Kion Groep (fabrikant van intern transportmaterieel, onder meer Linde, Still, OM en Fenwick))
- Jungheinrich (fabrikant van intern transportmaterieel)
- Räder-Vogel (fabrikant van transportwielen)
- Wicke (fabrikant van transportwielen)
- Robert Bosch (gebruiker)