De Volvo Centaur is het nieuwe knikdumperconcept van Volvo Construction Equipment. De machine is snel, flexibel, sterk en intelligent. Alles aan de Centaur is gericht op veiligheid. Omdat dumpers zware lasten met een hoge snelheid over ruw terrein vervoeren, waren stabiliteit, het zicht rondom en de trekkracht de voornaamste aandachtspunten van het project.
Dankzij een speciale scanner ‘voelt’ de Centaur of er zich in de directe omgeving van de machine personen of voorwerpen bevinden. Deze scanner is gekoppeld aan een proactief beschermingssysteem dat niet alleen probeert botsingen te voorkomen, maar ook de impact ervan aanzienlijk beperkt.
Knielende cabine
De machinist van de Centaur hoeft niet langer een ladder op te klimmen om zijn cabine te bereiken. De cabine ‘knielt’ namelijk tot instapniveau, zodat de machinist via een paar treden zijn goed verlichte werkruimte kan betreden. De vingerafdruk van de machinist is de veilige ‘sleutel’ waaraan de Centaur hem herkent en op basis waarvan de machine meteen al zijn persoonlijke voorkeurinstellingen kiest.
Hybride aandrijving
Dat de Centaur vrijwel geluidloos rijdt, is te danken aan het elektrische hybride aandrijfsysteem, dat bovendien ondersteund wordt door het regeneratieve remsysteem en de zonnepanelen die energie leveren voor de bediening van de accessoires. In de Centaur zijn weinig hydraulische systemen gebruikt en die werken bovendien met milieuveilig water in plaats van olie. De elektrische generator van de Centaur dient voor de aandrijving van de onafhankelijke motoren op elk wiel. Hierdoor kunnen de wielen volledig vrij over ruw terrein bewegen.
De machinist kan de vrije hoogte van de dumper ten opzichte van de grond vergroten of verkleinen om makkelijker te laden of sneller te rijden (foto: Kuiken)
Ook de ophanging is radicaal gewijzigd. Elk wiel is opgehangen aan een zwaaiarm. Binnenin deze lichtgewicht, torsiebestendige onderdelen zijn schokdempers gemonteerd. Met het nieuwe ophangingssysteem is het mogelijk de rijhoogte van de machine aan te passen. Zodoende kan de machinist de vrije hoogte ten opzichte van de grond vergroten op ruw terrein, of verlagen om de dumper makkelijker te laden of sneller te rijden als het terrein vlak genoeg is. Een snelheid van 70 km/u is absoluut mogelijk, waardoor de cyclustijden flink kunnen worden ingekort.