Ga naar hoofdinhoud

Hydrauliek bestuurt luxe zeiljacht

Royal Huisman Shipyard behoort wereldwijd tot de topwerven wanneer het gaat om de bouw van grote en luxe zeiljachten. Het meest prestigieuze jacht tot nu toe is de driemast schoener ‘Athena’. Naast alle luxe is aan boord ook een belangrijke plaats weggelegd voor de hydraulische installatie die uiteenlopende functies op het schip vervult.

65 hydraulische aandrijvingen nemen het zware werk voor hun rekening. Ze zorgen onder meer voor het hijsen en oprollen van alle zeilen (voorzeil, grootzeil en topzeil). De oproller in de giek drijft een buis aan waaraan het grootzeil vastzit; als de buis ronddraait wordt het zeil- in of uitgerold. De oproller en de val aan de voorzijde van de gaffel draaien tegelijk met een constante snelheid bij het bedienen van de knop automatisch oprollen. De val achter op de gaffel wordt apart bediend met een proportionele joystick. De bakstag wordt door twee hydraulische aandrijvingen bediend. Voorts worden meer dan twintig lieren (deklieren en trommellieren) hydraulisch aangedreven.

Hydrauliek bestuurt luxe zeiljacht

Het schip heeft vier bedieningsposities: stuurhuis aan bakboord- en stuurboordzijde en het achterdek aan bakboord- en stuurboordzijde. Per mast is tevens een afstandbediening aanwezig voor het bedienen van alle relevante functies van deze mast. De aandrijvingen kunnen dus vanaf meerdere plekken worden bediend. Wanneer vanaf een bepaalde bedieningspositie een aandrijving wordt aangesproken, zorgt de PLC ervoor dat de andere bedieningsposities voor deze aandrijving worden uitgeschakeld.

Energievoorziening

Door de grootte van het schip en de onoverzichtelijkheid zijn noodstoppen van groot belang tijdens het inbedrijfstellen en het gebruik. Zo zijn bij de diverse stuurstanden noodstoppen aanwezig om de hydraulische aandrijvingen te kunnen blokkeren die vanaf die stuurstand te overzien zijn.

Het benodigd hydraulisch vermogen wordt geleverd door een hydraulische pomp op een dieselmotor, die tevens een generator aandrijf. Door zowel het elektrisch als hydraulisch vermogen van dezelfde diesel te betrekken is één diesel tijdens normaal bedrijf voldoende. Deze situatie vraagt echter wel veel van de besturing.

Voor de energievoorziening aan boord van de Athena zijn drie bedrijfstoestanden mogelijk:

  • schip aan de wal op walspanning
  • schip in generatorbedrijf
  • schip in noodbedrijf.

Omdat en generator op dezelfde diesel zitten, is de elektrische installatie ook van belang voor het hydraulisch systeem.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven