Fabrikanten van verbrandingsmotoren hebben jaren gewerkt aan motoren die minder brandstof verbruiken. Net toen het lukte om steeds hogere vermogens te verkrijgen bij lager brandstofverbruik, werden de eisen aan uitlaatgasemissies opgeschroefd. Laag brandstofverbruik en reductie van emissies gaan noodzakelijkerwijs niet hand in hand. Hybride motoren kunnen volgens Deutz de oplossing bieden.
Een hybride motor is schoon en kan naar behoefte zijn energie betrekken van de verbrandingsmotor of van een elektro- en/of hydromotor. In de auto-industrie zijn de Toyota Prius, de Honda Accord en de Lexus 400 bekende voorbeelden van voertuigen met hybride aandrijving. In de autobuswereld wordt volop geëxperimenteerd (onder meer door eTraction in Apeldoorn). MAN biedt voor bepaalde voertuigen een hydraulische aandrijving bij lage snelheden aan.
Tractoren en bouwmachines
Ook bij mobiele werktuigen wordt vooruitgang geboekt. Deutz heeft een prototype van een hybride dieselmotor geïntroduceerd. Dit prototype heeft een conventionele, vrij ademende commonrail viercilinder dieselmotor, gebaseerd op de bekende serie 2011. Op de plaats van de stalen starterkrans zit er een elektromotor/generator met alle benodigde spoelen en windingen. Volgens fabrikant kan deze unit ook achteraf worden ingebouwd in bestaande machines. Het systeem werkt op 450 V en de elektrische energie wordt opgeslagen in een set accu’s. Als er behoefte is aan extra kracht, kan de elektrische energie worden gebruikt voor 30 kW (40 pk) extra, een toename van 50%. Uiteraard is dit piekvermogen niet continu te gebruiken – in de praktijk is deze maximale extra vermogenstoename ongeveer 50 s beschikbaar.
De hybride dieselmotor wordt onder meer ingebouwd in de Atlas AR 65-Hybrid wiellader.
Voordelen
Met een hybride systeem kan een kleinere, minder sterke en waarschijnlijk goedkopere motor worden gebruikt om het gezamenlijk vermogen te verkrijgen. Een kleinere motor betekent minder brandstofverbruik (tot wel 30 %) en reductie van uitlaatgasemissies. Ook belangrijk is, dat de motor kan voldoen aan de stringente Tier4 emissie-eisen die in aantocht zijn.
Deze hybride motoren bieden nog andere voordelen. Een aparte startmotor ontbreekt en als het systeem bij remmen overschakelt naar elektrische energieopwekking is een verbeterde motorremwerking beschikbaar. Deutz zegt dat bij voldoende productieaantallen de investering binnen twee jaar is terugverdiend. Het bedrijf denkt dat er in de toekomst ook grotere en sterkere hybride motoren van dit type beschikbaar komen. Het is de bedoeling dat de prototypes worden ingebouwd in tractoren van de Same Deutz-fahr groep (Same, Deutz-Fahr en Lamborghini) en in Atlas wiellaadschoppen.