Technologie nieuws

Hybride aandrijving voor dieselheftruck

Heftruckfabrikant Still brengt met de nieuwe RX70 een lijn vorkheftrucks die tot 20 % zuiniger is dan de voorgaande serie. De besparing komt vooral op het conto van 72 in serie geschakelde condensatoren die de vrijkomende remenergie razendsnel opslaan en weer afgeven. Maar energiebesparing zit niet alleen in de aandrijving.

Still heeft gekozen voor elektrisch rijden in plaats van hydraulisch. Dankzij de elektromotor is het eenvoudiger om nauwkeuriger te positioneren en soepeler te accelereren. Bovendien wordt de motor in de vooras geïntegreerd, waardoor de truck onder de zwaarst denkbare omstandigheden zijn werk kan doen.

Het grootste nadeel van het concept school tot voor kort in het ‘managen’ van de vrijkomende remenergie. De rijmotor fungeert hierbij als generator en levert elektrische energie. Tot nu toe werd die energie grotendeels opgenomen door een remweerstand en de generator die aan de verbrandingsmotor is gekoppeld. Dit resulteerde in warmteopbouw, energieverlies en een oplopend toerental van de verbrandingsmotor.

Geen verlies meer

Bij de RX70 is achterop het contragewicht een behuizing met 72 condensatoren geplaatst die in vier modules zijn geschakeld. Bij het afremmen nemen de condensatoren snel alle vrijkomende remenergie op en slaan deze op tot het moment dat de truck weer ‘aan het werk’ moet. In de regel is dit de eerst volgende acceleratie of het heffen van de vork.

Bij het accelereren zorgen de condensatoren voor een extra ondersteuning van de verbrandingsmotor en volstaat een lichtere motorcapaciteit om toch hetzelfde werk te kunnen doen. In plaats van 186 kW hoeft de verbrandingsmotor tijdens een inzetcyclus maar 141 kW te leveren. 41,7 kW is afkomstig vanuit de condensatoren.

Met behulp van de condensatoren kan deze heftruck met een lager motortoerental of een lichtere motor werken en dat bespaart flink op het brandstofverbruik. Bovendien heeft de fabrikant een geheel nieuwe rijregeling ontworpen. Deze verlaagt het toerental eveneens als de truck op kruissnelheid is gekomen.

Meer trucjes

Door deze aandrijving plus het toepassen van allerlei andere trucks (uitschakelen van niet noodzakelijke verlichting, ruitenwissers en verwarming) kan Still tot 20 % energiebesparing bereiken, zonder aan productiviteit in te leveren. Of de condensatoren op korte termijn doorbreken, is de vraag. De meerprijs van 15% tot 20 % is voor veel gebruikers nog een te hoge drempel.

Het volledige artikel kunt u lezen in het nummer van Aandrijftechniek van april. Neem hier een proefabonnement op het vakblad Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven