Technologie nieuws

Heftruckfabrikant Still brengt met de nieuwe RX70 een lijn vorkheftrucks die tot 20 % zuiniger is dan de voorgaande serie. De besparing komt vooral op het conto van 72 in serie geschakelde condensatoren die de vrijkomende remenergie razendsnel opslaan en weer afgeven. Maar energiebesparing zit niet alleen in de aandrijving.

Still heeft gekozen voor elektrisch rijden in plaats van hydraulisch. Dankzij de elektromotor is het eenvoudiger om nauwkeuriger te positioneren en soepeler te accelereren. Bovendien wordt de motor in de vooras geïntegreerd, waardoor de truck onder de zwaarst denkbare omstandigheden zijn werk kan doen.

Het grootste nadeel van het concept school tot voor kort in het ‘managen’ van de vrijkomende remenergie. De rijmotor fungeert hierbij als generator en levert elektrische energie. Tot nu toe werd die energie grotendeels opgenomen door een remweerstand en de generator die aan de verbrandingsmotor is gekoppeld. Dit resulteerde in warmteopbouw, energieverlies en een oplopend toerental van de verbrandingsmotor.

Geen verlies meer

Bij de RX70 is achterop het contragewicht een behuizing met 72 condensatoren geplaatst die in vier modules zijn geschakeld. Bij het afremmen nemen de condensatoren snel alle vrijkomende remenergie op en slaan deze op tot het moment dat de truck weer ‘aan het werk’ moet. In de regel is dit de eerst volgende acceleratie of het heffen van de vork.

Bij het accelereren zorgen de condensatoren voor een extra ondersteuning van de verbrandingsmotor en volstaat een lichtere motorcapaciteit om toch hetzelfde werk te kunnen doen. In plaats van 186 kW hoeft de verbrandingsmotor tijdens een inzetcyclus maar 141 kW te leveren. 41,7 kW is afkomstig vanuit de condensatoren.

Met behulp van de condensatoren kan deze heftruck met een lager motortoerental of een lichtere motor werken en dat bespaart flink op het brandstofverbruik. Bovendien heeft de fabrikant een geheel nieuwe rijregeling ontworpen. Deze verlaagt het toerental eveneens als de truck op kruissnelheid is gekomen.

Meer trucjes

Door deze aandrijving plus het toepassen van allerlei andere trucks (uitschakelen van niet noodzakelijke verlichting, ruitenwissers en verwarming) kan Still tot 20 % energiebesparing bereiken, zonder aan productiviteit in te leveren. Of de condensatoren op korte termijn doorbreken, is de vraag. De meerprijs van 15% tot 20 % is voor veel gebruikers nog een te hoge drempel.

Het volledige artikel kunt u lezen in het nummer van Aandrijftechniek van april. Neem hier een proefabonnement op het vakblad Aandrijftechniek.

  • ABB verwerft grote order voor levering van frequentieomvormers aan ProRail

    ABB verwerft de opdracht voor een grootschalige levering van frequentieomvormers aan ProRail. (Foto: ABB)ABB gaat de bestaande statische frequentieomvormers van spoorwegbeheerder ProRail vervangen door 300 toekomstbestendige UPS-systemen. Deze zijn ontwikkeld voor een hoge efficiëntie, lagere energiekosten, milieu-impact en cost of ownership en verminderde downtime. Het… Lees verder →

  • Video conferences en IoT: de toekomst van virtuele vergaderingen

    Covid-19 heeft zich in bijna alle landen verspreid en overschrijdt alle menselijke grenzen van een provinciaal, spiritueel en sociaal wezen. Om de verspreiding te vertragen en te beheersen, hebben verschillende landen landelijke afsluitingen en reisverboden opgelegd om grote bijeenkomsten te vermijden en menselijke migratie te… Lees verder →

  • Eltrex Motion treedt toe tot Brainport Industries

    Eltrex Motion levert diverse soorten aandrijvingen, ook op klantwens aangepast (foto: Eltrex Motion)Eltrex Motion, specialist in aandrijf- en positioneertechniek en onderdeel van de internationale Eight Lakes group, is lid geworden van Brainport Industries. Dit ecosysteem bundelt de krachten van toeleveranciers in de maakindustrie voor het… Lees verder →

  • Nationale Aandrijftechniekdag Faulhaber

    ‘Micromotoren steeds kleiner en in andere bouwvormen’ (+video)

    Tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag op 2 november verzorgt Faulhaber de presentatie ‘DC micromotors, best practice’ (foto: Richard Kok)Robotisering en miniaturisering in de aandrijftechniek zetten door. Dat betekent dat micromotoren steeds kleiner worden en andere bouwvormen krijgen. Tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag gaat Faulhaber dieper in op… Lees verder →

  • Nationale Aandrijftechniekdag 2021

    ‘De motor als sensor biedt onbegrensde mogelijkheden’ (+video)

    De motor als sensor komt aan bod tijdens de presentatie van Bosch Rexroth tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag (foto: Richard Kok)De data die motoren in de aandrijftechniek leveren, bieden onbegrensde mogelijkheden. Met de feedback kunnen we prestaties verbeteren, onderhoud voorspellen en crashes analyseren en zelfs voorkomen.… Lees verder →

  • 3D-printen met hoge herhaalbaarheid dankzij technologie van B&R

    Roboze gebruikt B&R-technologie om zijn 3D-printer te integreren in de industriële productie. (Foto: B&R Industrial Automation)Roboze heeft zijn Argo 500 3D-printer uitgerust met technologie van B&R. Het brengt hiermee de mogelijkheden van additive manufacturing naar het industriële productieproces. De Argo 500 biedt een hoge herhaalbaarheid… Lees verder →

  • Pilz biedt advies en ondersteuning voor AGV’s

    Pilz biedt advies en ondersteuning bij het uitvoeren van veilige toepassingen met autonome transportvoertuigen. (Foto: Pilz)Pilz biedt met zijn servicepakket advies en ondersteuning bij het uitvoeren van veilige toepassingen met bestuurderloze transportvoertuigen (AGV’s). Het aanbod van Pilz begint bij de ontwikkeling van veiligheidsconcepten in de… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven