Banverket (de Zweedse toezichthouder op alle railverkeer), SJ (de Zweedse spoorwegmaatschappij voor reizigersvervoer), Bombardier Transportation en hun partners hebben de resultaten gepresenteerd van het Gröna Tåget project (Groene Trein). De tests hebben uitgewezen dat de doelstellingen realistisch zijn: sneller reizen, minder energieverbruik en lagere operationele kosten.
Het Gröna Tåget onderzoeks-, ontwikkelings- en demonstratieproject is gestart in 2005 en moet volgens planning doorgang tot 2010 of 2011. Uitgaande van een Regina (een bestaand treintype van Bombardier) is het onderzoekprogramma gericht op het ontwikkelen van een nieuwe generatie high-speed treinen die voldoen aan de speciale technische en verkeerstechnische eisen in de Scandinavische landen. De Gröna Tåget is als eerste uitgerust met componenten van de nieuwe Bombardier Eco4 technologieën die de prestaties van de trein en het energetisch rendement verbeteren.
Eco4
De proefrit tussen Västerås en Stockholm die op 7 augustus met de Regina-trein werd afgelegd, betekende het debuut van Bombardier’s Eco4. Dit is een portfolio van innovatieveproducten en technologieën die zijn ontwikkeld om vervoersmaatschappijen milieutechnisch en economisch beter te laten presteren.
De twee Eco4 producten die op de ‘groene trein’ draaien, zijn Mitrac en EBI Drive 50. De Mitrac is een permanent magneet motor die een hogere rendement van de aandrijving mogelijk maakt. Dit resulteert in lagere operationele kosten en lagere milieubelasting. EBI Drive 50 is een ‘driver assistance system’ dat tot 15% energiebesparing kan opleveren doordat het de machine voorziet van informatie over de snelheid en de trekkracht.
De ‘Groene trein’ is een op het barre klimaat van Scandinavië aangepast Regina treinstel van Bombardier, voorzien van nieuwe technologie zoals permanent magneet motoren.
Aanpassingen
De Gröna Tåget is gebouwd voor het rijden in de vaak zware klimatologische omstandigheden in de Scandinavische landen. Hij is opnieuw vormgegeven, waardoor betere prestaties werden gerealiseerd in termen van het rijden met hogere snelheden met hogere veiligheid en lagere slijtage van de rails. Er werd speciale aandacht besteed aan de draaistellen, die ‘railvriendelijk’ zijn (ze zijn voorzien van een passieve zelfsturing). De voordelen hiervan zijn de hogere rijstabiliteit, lagere krachten op de rails en minder slijtage door wielen in bochtige trajecten.
De trein is verder voorzien van een actieve laterale ophanging voor meer comfort voor de reizigers en van bredere carrosserieën waardoor meer passagiers een zitplaats kunnen vinden. De trein is voorzien van zes tractiemotoren op zes assen, waarvan er twee een permanente magneet motor hebben. Ook is de pantograaf aangepast voor hogere snelheden.
Doelstellingen
De belangrijkste doelen van het project zijn het realiseren van 20-30 % minder energieverbruik, het verkorten van reistijden en het realiseren van lagere operationele kosten. De partners in het project willen ook zo snel en efficiënt mogelijk werken met gebruikmaking van de bestaande infrastructuur, wat vaak betekent dat enkelsporige tracés moeten worden gedeeld met goederentreinen en stoptreinen.
De tests hebben uitgewezen dat deze doelstellingen realistisch zijn. Volgens het projectteam is aanzienlijke vooruitgang geboekt in het versterken van het concurrentievermogen van railvervoer in vergelijking met andere transportmiddelen.
Eén aspect van beter concurrentievermogen is kortere reistijden. Het hogesnelheidsconcept van Gröna Tåget zal de reistijd tussen Stockholm en Gothenburg (nu ongeveer 3 uur) met 15 min terugbrengen. De aangepaste Regina testtrein vestigde op 23 juli met 295 km/u alvast een nieuw Zweeds snelheidrecord.