Tandriemen worden veel toegepast in auto’s, maar ze winnen ook in de productietechniek aan betekenis. Onderzoekers van de faculteit Transporttechniek van de TU Chemnitz hebben een zogeheten ‘actieve tandriem’ ontwikkeld. Mede door ontwikkelingen in de handling van onderdelen en gereedschappen biedt deze riem voor montagestations economische en technische voordelen.
Het grote voordeel in vergelijking met conventionele transportsystemen is de tijdwinst door de vast gemonteerde grijpers en de actieve meenemer. Er kunnen meer grijpers op de tandriem worden gemonteerd. De continu aanwezige grijpers kunnen volgens de onderzoekers efficiënter werken dan bijvoorbeeld lineaire assen, die voor de opname en transport van een werkstuk een terugloop en dus een leegloop nodig hebben.
De stroomtoevoer van buitenaf naar de draaiende tandriemen gebeurt contactloos. Daartoe wordt een speciale serie geleiders in de riemen geïntegreerd, waarvan sommigen de energievoorziening voor de afzonderlijke grijp- en werkstations voor hun rekening nemen. Ook sensor- en computergegevens kunnen hun weg vinden via datalijnen in de riemen.
De riemen zijn een flexibel, eenvoudig en economisch alternatief voor de constructief complexe lineaire assen, die bijvoorbeeld in portaalrobotsystemen worden gebruikt, vooral waar ze grote afstanden moeten afleggen.
De ‘actieve tandriemen’ zijn het resultaat van een gemeenschappelijk onderzoeksproject met Norditec Antriebstechnik GmbH in Zahrensdorf/Kiekut, dat in het kader van het onderzoeksprogramma ‘Pro Inno’ wordt ondersteund door het Bondsministerie voor Wetenschap en Technologie.