Het HoGent Energy Team, een ploeg masterstudenten industrieel ingenieur elektromechanica, heeft het Belgisch record energiezuinig rijden verbroken. Ze deden dat door 2.337 kilometer te rijden met het chemisch equivalent van één liter diesel. Het vorige record stond op 1.640 kilometer. Het Energy Team haalde op de tweede wedstrijd van het Belgisch Kampioenschap in Rochefort (B) drie prijzen binnen: beste wagen algemeen met een gemiddelde van 2.090 km met één liter diesel, beste wagen binnen de categorie van elektrische prototypes en mooiste en meest innoverende wagen.
Het doel van het HoGent Energy Team is om de wagen zo veel mogelijk kilometers te laten afleggen met een zo laag mogelijk energieverbruik. De energiebron mag elektriciteit of brandstof zijn, maar ook alternatieve energiebronnen zoals waterstof en zonne-energie zijn toegestaan. Om het verbruik van de wagens met elkaar te vergelijken, wordt alles omgerekend naar het chemisch equivalent van één liter diesel.
HoGent Energy5
De nieuwe wagen waarmee het record gereden is, de HoGent Energy5, is de opvolger van de Energy4 uit 2005. Het honingraatchassis van de Energy4 is vervangen door een stijver en lichter monocoque. Dit bestaat uit PVC-schuim dat versterkt is met carbon en glasvezel en amper 15 kg telt. De carrosserie is gemaakt uit carbon en glasvezel, de ruiten uit PMMA (plexiglas).
“De grootste vernieuwing is de aandrijving”, zegt Michel Remon, die dit jaar samen met Gery Fossaert aan de wagen bouwt. Zo heeft de dieselmotor plaatsgemaakt voor een elektromotor. Deze is afkomstig van een elektrische fiets en zit in het wiel verwerkt waardoor overbrengingsverliezen uitgesloten zijn. De motor wordt gevoed met een lithium-ionaccu die op maat is gemaakt voor de energie die nodig is om één manche te rijden op een wedstrijd.
Één keer gas geven per ronde
De accu van de HoGent Energy5 heeft een massa van 3 kg. De elektromotor is een synchrone motor met een permanente magneet en is voorzien van een inwendige vrijloopkoppeling. In combinatie met kwalitatieve lagers, banden met ultralage rolweerstand en een goede aerodynamische druppelvorm, zorgt die ervoor dat de wagen lang kan uitlopen. “Volgens het wedstrijdreglement moeten de deelnemers gemiddeld 30 km/u rijden. Door onze rijstrategie moet de piloot maar één keer gas geven per ronde, een ovaal van 400m lang”, legt Gery Fossaert uit.
Belgisch Kampioenschap
De wedstrijden van het Belgisch Kampionschap wordt gereden op drie verschillende tijdstippen. Elke wedstrijd bevat drie manches op één dag. Per manche krijgen de deelnemers een bepaalde hoeveelheid energie waarmee de wagen zo ver mogelijk moet rijden. De laatste wedstrijdrondes vinden plaats op 30 juni en 1 juli 2012.