Om aandrijfkrachten efficiënt over te brengen worden in veel aandrijflijnen tandriemen met grote stijfheid in de trekrichting toegepast. Daarbij kan het gebeuren, zoals onlangs bij een nieuw ontwikkelde motorfiets, dat de tandriem trillingen van de motor overbrengt op de aandrijving. Met een direct in de riemschijf geïntegreerde schokdemper is het Freudenberg gelukt om deze storende trillingen uit de riemaandrijving te elimineren.
Deze schokdemper bestaat uit een groot en een klein elastomeer blok die door een wig met elkaar zijn verbonden. Het grote blok is gedimensioneerd voor optimale demping van de trillingen in de trekrichting. Het kleine blok dempt de tegengestelde trillingen. Afhankelijk van de taak worden drie of vier demperelementen in de riemschijf aangebracht.
Om snel oplossingen te ontwikkelen, worden de optredende krachten, de daaruit resulterende hoekverdraaiing en daardoor maximale indrukking van de demperelementen geanalyseerd met behulp van de finite elementen methode. Aldus is een doelgerichte uitvoering van de demper mogelijk zonder dat de elastomeerblokken onder overbelasting door kerfwerking als gevolg van te grote vervorming worden beschadigd. Basis voor zulke simulaties zijn de eigen modellen van Freudenberg, die het gedrag van elastomeren zeer nauwkeurig beschrijven. Alleen op deze manier lukt het, om in korte tijd zulke schokdempers ook voor speciale riemaandrijvingen te optimaliseren.
Deze in de riemschijf geïntegreerde schokdempers doen het in de praktijk uitstekend. De testers van de betreffende motorfiets waren zeer te spreken over de verbetering van de riemoverbrenging. Omdat het trillingsprobleem in principe in elke riemaandrijving optreedt en dus tot bijgeluid en overmatige slijtage kan leiden, biedt Freudenberg-Simrit (in Nederland vertegenwoordigd door Eriks) deze schokdemper ook aan voor andere toepassingen van riemaandrijvingen waarbij trillingsproblemen voorkomen.