Het GE Rolls-Royce Fighter Engine Team, dat werkt aan de ontwikkeling en productie van de F136-motor voor de JSF, heeft de testcyclus voor de Stovl-variant van de motor succesvol afgerond. Stovl staat voor Short Take Off, Vertical Landing en deze motorvariant is bedoeld voor de JSF-toestellen die verticaal opstijgen en landen.
De motor kan ingezet worden voor alle drie de versies van de F-35 Lightning II, die door het Amerikaanse leger en wellicht ook door de acht partnerlanden besteld worden. De Nederlandse Luchtmacht overweegt de JSF aan te schaffen als vervanging voor de F16.
Nieuwe testfaciliteit
De testcyclus van de Stovl-variant hebben plaatsgevonden op de nieuwe testfaciliteit in Peebles (Ohio), dat speciaal voor het testprogramma van de F136 gebouwd is. Voor de tests werden onderdelen en systemen gebruikt zoals die straks ook in de JSF gebouwd worden. Het testprogramma had eveneens betrekking op het controlesysteem voor de Stovl-variant.
Voor eerdere tests werden F136-motoren gebruikt, die als onderdeel van het pre-SDD contract door het Fighter Engine Team ontwikkeld werden. De motoren zijn voor de laatste tests echter voorzien van de nieuw ontwikkelde ventilator, een nieuwe naverbrander en een controlesysteem, die tijdens het SDD-proces ontwikkeld zijn.
700 testuren
De pre-SDD motoren hebben in het totaal al meer dan 700 uur aan tests ondergaan, waardoor de kans op technische tegenvallers in het vervolg van het ontwikkelingstraject flink gereduceerd is. De tests werden uitgevoerd onder verschillende gesimuleerde vliegomstandigheden op grote hoogte, op zeeniveau, voor Stovl-missies en met gebruik van de naverbrander. Het Fighter Engine Team zal begin 2009 met het testen van de eerste productiemotor starten. De eerste vlucht van een F-35 Lightning II (ofwel JSF) uitgerust met een F136-motor zal plaatsvinden in 2010.