Ga naar hoofdinhoud

ESZ is alternatief voor hydraulische cilinders

Op de Hannover Messe 2007 toonde het Duitse bedrijf Eickhoff uit Bochum (D) de Elektro-spindel-cilinder, kortweg ESZ genoemd. Een nieuw product voor een bedrijf dat hoofdzakelijk actief is in de fabricage van grote tandwielkasten en bergbouw- en mijnapparatuur. In 2008 worden de eerste 16 ESZ cilinders ingebouwd in twee nieuwe sluizencomplexen in de Moezel. Worden straks ook in ons waterrijke Nederland hydraulische cilinders vervangen door elektromechanische?

Eickhoff maakt al tientallen jaren tandwielkasten die onder meer gebruikt worden in sluizencomplexen. Maar midden jaren negentig ontstond de wens om met een eigen cilinder te komen. Dit moest een elektrisch aangedreven cilinder worden, want het bedrijf wilde een stille, compacte aandrijving met positiemeting, lastmeting en afschakelfunctie.

Vierkant
Het vierkante ontwerp van de ESZ heeft een aantal redenen. De vierkante behuizing schept ruimte voor sensoren en andere elektronica. Er is inwendig plaats voor positiemeting, lastmeting en voor eindschakelaars. Omdat de positiesensoren vaste plekken hebben is de meting is de meting altijd absoluut. Ook na stroomuitval is meteen de goede positie herkenbaar, hetgeen met een encoder op het uiteinde van de spindel of de motor nog maar de vraag is. De lastmeting wordt gedaan via een buigspanningsmeter die via een cardanasoverbrenging verbonden is met de buitenzijde van de cilinder. De doorbuiging van de cardanas is dan een referentie voor de last.

Sluizen
Op de Hannover Messe 2007 stond de ESZ voor het eerst publiekelijk ten toon. Er werden daar brochures uitgedeeld met twee standaard modellen; ESZ 30-18 (300 kN trekkracht, 180 kN duwkracht) en de ESZ-36 (360 kN trek- en duwkracht). Bij de sluizen van Zeltingen en Fankel (Duitsland) worden de ESZ cilinders op twee manieren ingezet. De eerste, met een slaglengte van 3120 mm, een trekkracht van 360 kN en een duwkracht van 140 kN, wordt verticaal gemonteerd en gebruikt voor het bewegen van een afsluiter (dicht bij laagwater, open bij hoogwater). Het andere type is een ESZ-36 met een slaglengte van 2090 mm. Deze wordt gebruikt voor het openen en sluiten van de sluisdeuren van de scheepvaartsluizen.

Het hele artikel is te lezen in het komende nummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven