Ga naar hoofdinhoud

Enthousiasme voor wielersport mondt uit in machine-innovatie

Wie aan de wielersport denkt, zit al snel met zijn gedachten bij de Tour de France. Onder meer deze koers heeft het nodige bijgedragen aan de ontwikkeling van de ultieme racefiets. De enthousiaste wielerprofessional ziet jaarlijks nieuwe vindingen om de rondetijden te verbeteren dankzij lichtere, snellere en comfortabelere fietsen. Deze verbeteringen betreffen onder meer frame, stuur, zadel en kleding. Maar hoe zit het met datgene waar het letterlijk en figuurlijk om draait: het wiel?

Is het u ooit opgevallen hoe regelmatig tijdens een parcours van wiel wordt gewisseld? Heel dikwijls is zo’n oponthoud een direct gevolg van een spaakbreuk. Het is dus niet zo vreemd dat een wielerfanaat/wielproducent met het verzoek kwam om daar nu eens iets voor te bedenken. Hij dacht aan een machine die koolstofvezel velgen dusdanig zou kunnen prepareren dat de kans op spaakbreuk aanzienlijk zou afnemen.

“Elke fietsfabrikant boort een gat in het midden van de velg en trekt op deze manier de spaak in twee richtingen krom. Elk wiel heeft een naaf, en die is breder dan de velg om zijwaartse belasting op te kunnen vangen. Hierdoor wordt de spaak naar buiten getrokken. Als er via de naaf ook nog koppels overgedragen dienen te worden (kettingaandrijving of trommel/schijfrem) dan moet er een arm zijn om het koppel over te dragen van de naaf naar het wiel. De spaak is dan uit het hart geplaats ten opzichte van de naaf. De spaak wordt dan ook nog eens in de richting van de velg krom getrokken. Dat is uiteraard funest voor de belasting van de spaak”, vertelt Richard van Beek, mechanical engineer bij TSG (Total Support Group) en verantwoordelijk voor de bouw van de machine.

Hij duwt me direct al een koolstofvezel velg van nog geen 500 g in mijn handen. “Tijdens het ronddraaien van het wiel krijg je continu wisselende spanningen op de spaken. Dit is niet erg, mits de spaak in zijn verlengde evenredig belast wordt. Doordat de spaken momenteel in twee richtingen worden kromgetrokken, resulteert dit in een ongelijke spanningsverdeling over de individuele spaak. En daar hebben we direct het zwakke punt te pakken: de spaken gaan ten opzichte van de velg als eerste kapot.”

Een machine ontwikkelen die uit het hart en onder een hoek de gaten in de velg zou kunnen boren, zou de betrouwbaarheid van het wiel aanzienlijk moeten vergroten.

Het volledig artikel vindt u in het juni-nummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven