Ga naar hoofdinhoud

Energieopslag voor hybride voertuigen

De hybride technologie combineert de voordelen van verbrandings- en elektromotoren. Een probleem van de hybridentechniek is nog de energieopslag, maar daar wordt hard aan gewerkt. Diverse bedrijven en onderzoeksinstituten werken samen aan nieuwe technologie voor accumulatoren met hoge opslagcapaciteit en lange levensduur.

Volkswagen en het Bundesministerium für Umwelt (BMU) hebben samen met zeven andere partners een pilotproject’ Vlootproef Elektro-Mobiliteit’. Drie Fraunhofer-instituten werken in het project samen aan innovatieve opslagmodulen. De onderzoekers ontwikkelen energieopslagmodulen op basis van de lithium-polymeer-accumulatortechnologie die bruikbaar zijn in voertuigen,

Die module moet bestand zijn tegen de zware bedrijfsomstandigheden in een hybride voertuig en moet vooral uitblinken in hoge bedrijfszekerheid en langere levensduur. De onderzoekers willen dit bereiken met nieuwe milieuvriendelijke materialen voor de elektroden. Door een speciaal ontwikkeld batterijmanagementsysteem werkt de batterij langer en veiliger. De experts onderzoeken bovendien nieuwe concepten, die het mogelijk maken veel energie in een kleine ruimte op te slaan. Daarvoor integreren ze mechanische en elektrische componenten in een model en werken aan systemen voor temperatuur controle, het verkrijgen van meetdata en een veilige hoogspanning.

Competenties

De opdrachten in het project worden overeenkomstig de competenties van de drie Fraunhofer-instituten verdeeld. De experts van ISIT hebben langdurige ervaring in de ontwikkeling en vervaardiging van lithium accumulatoren. Zij houden zich bezig met de cellenbouw. Hun collega’s van het IIS zijn specialisten in geïntegreerde schakelingen, systemen en systeemsoftware en zij werken aan batterijmanagement en bewaking. De wetenschappers van IISB brengen hun kennis van krachtige elektronische componenten voor de opbouw van de accumulatormodulen in.

De ontwikkeling en de bouw van de nieuwe energieopslagmodulen moeten in het midden van 2010 afgesloten zijn. Aansluitend zal de Volkswagen AG, industriepartner in het project, de modulen in de voertuigen in de praktijktesten beproeven op hun geschiktheid voor het dagelijks gebruik.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven