Tijdens de Hannover Messe 2007 toonde Eickhoff Maschinenfabrik uit Bochum (D) de ‘Elektro-Spindel-Zylinder’ ESZ. Volgens het bedrijf is deze elektromechanische spindelaandrijving de ideale vervanger van een hydraulische cilinder. Deze spindelcilinders zijn speciaal ontworpen voor de bediening van sluisdeuren, kleine bruggen en andere aandrijvingen in de weg- en waterbouw.
De elektro-spindel-cilinder is een gesloten elektromechanische aandrijving die bestaat uit een elektrische motor met tandwieloverbrenging, een gelagerde schroefdraadspindel, een cilinder en een zuigerstang. Het koppel van de motor wordt via een kegeltandwieloverbrenging overgebracht naar de spindelaandrijving. De spindelmoer zet de roterende beweging om in een lineaire beweging en drijft op deze manier de zuigerstang aan.
Op het ogenblik zijn er twee types verkrijgbaar, de ESZ 30-18 (300 kN trekkracht, 180 kN duwkracht) en de ESZ-36 (360 kN trek- en duwkracht). Deze volgens IP68 gebouwde cilinders hebben volgens Eickhoff een levensduur van 35 jaar bij jaarlijks 350 dagen in bedrijf en zo’n 40 tot 50 slagen per dag. Volgens een medewerker van het bedrijf zijn de eerste gesprekken met Rijkswaterstaat in Nederland al gevoerd.