Om veilig en comfortabel over hobbels en door bochten te kunnen rijden, zitten in auto’s veren en schokdempers. Ze zijn goedkoop, maar niet optimaal. Promovendus Laurenţiu Encică onderzocht elektromagnetische ophanging, als alternatief. Dit tovert de auto om tot een zacht zoevende machine.
De onderzoeker vermoedt dat door de opkomst van hybride en elektrische auto’s de elektromagnetische ophanging snel dichterbij komt. Voor een doorsnee auto is de elektromagnetische ophanging (EO) op dit moment namelijk een brug te ver. Simpelweg omdat die nog te veel energie verbruikt. En er bestaan nog geen hoog dynamische kleine EO-systemen die goed onder een auto passen.
Encică ontwikkelde een prototype. Met forse afmetingen: ongeveer tachtig centimeter lang en met een doorsnee van twintig centimeter. Het metalen prototype werd als het ware gebeeldhouwd uit wiskundige calculaties. Dit gebeurde in samenwerking met David Echeverría van het Centrum voor Wiskunde en Informatica in Amsterdam, die een en ander wiskundig onderbouwde.
Mechanische onderdelen
Encică haalde in stappen gedurende zijn onderzoek alle conventionele mechanische onderdelen weg uit de ophanging. Passieve permanente magneten worden in een bepaalde configuratie geplaatst met ijzer, waardoor er een passieve veerkarakteristiek ontstaat. Deze magnetische veer wordt ook nog bijgestaan door elektromagneten die direct reageren op veranderende omstandigheden. Het passieve principe van deze EO is voornamelijk gebaseerd op kleefkrachten van de permanente magneten ten opzichte van ijzeren polen.