Ga naar hoofdinhoud

Elektrische lier voor gaswinning

Zollern heeft een nieuwe elektrische lier ontwikkeld voor een geavanceerde mobiele boorinstallatie voor het boren naar gas op maximaal 5 km diepte. In het werktuig heeft het Duitse machinebouwconcern voor de eerste keer een asynchrone motor ingebouwd die speciaal is ontworpen voor de eisen van de lier. De motor wordt gebruikt in combinatie met een reductietrap die ook uit eigen huis komt, zodat Zollern alle belangrijke onderdelen voor de nieuwe compacte lier uit één hand kan aanbieden. Dit stelt de onderneming in staat oplossingen op maat te maken voor specifieke toepassingen van haar klanten.

Voor de productie van aardgasvelden in Rusland zullen in de toekomst speciale boortorens worden gebruikt die bij temperaturen tot -40° C kunnen boren tot een diepte van 5000 m. Het bijzondere aan deze boorsystemen is hun mobiliteit en de daaruit voortvloeiende snel inzetbare capaciteit. Het gehele boorsysteem met een 30 m hoge draaibare toren, lier en boor-installatie zijn geïntegreerd in een voertuig dat de betreffende bronnen gemakkelijk kan bereiken.


De compacte explosieveilige elektrische lier die Zollern voor de gaswinning in Rusland heeft gebouwd.

De boorinstallatie wordt vanuit een magazijn voorzien van 150 afzonderlijke stangen, afhankelijk de diepte. De boor wordt door middel van een lier verticaal over de rechtopstaande boortoren bewogen en via een boor-aandrijving in een roterende beweging gebracht.

Aandrijving
Voor deze toepassing wordt een elektrische lier uit een nieuwe serie van Zollern gebruikt, waarbij de gehele aandrijving (asynchrone motor en planetaire vertragingskast) is geïntegreerd in de trommel. De 340 kW oliegekoelde motor en de tweetraps planetaire tandwielkast komen uit eigen ontwikkeling en productie.

De componenten zijn naadloos op elkaar afgestemd en geoptimaliseerd voor de toepassing. Samen bewegen ze met 160 kN een kabel over de trommel met een maximum snelheid van 600 m/min. Een hydraulische nood-aandrijving met tweetraps rechte tandwieloverbrenging garandeert dat bij uitvallen van de hoofdaandrijving de boor uit de boorput worden getrokken, dit om beschadiging te voorkomen.

Deze eerste toepassing van de nieuwe serie elektrische lieren heeft Zollern wel flink op de proef gesteld. Omdat van de installatie op een voertuig wordt geplaatst, mocht hij geen 10 mm breder worden, waardoor de constructeurs elk detail moesten optimaliseren. Deze ruimtebesparende optimalisatie moest ook nog eens aan de vereisten voor explosieveiligheid worden gemaakt. Explosieveiligheid, die is geteste en goedgekeurd door TÜV, is noodzakelijk door het hoge explosiegevaar bij gasputten. Om aan deze eisen te voldoen, moesten allemaal warmte uitstralende componenten worden ingekapseld. Ook mogen de temperaturen bij het remmen niet oplopen tot boven 200° C.

In deze vermogensklasse en onder de te verwachten praktijkcondities zouden hydraulische systeem waarschijnlijk regelproblemen geven. Verder leert de ervaring dat hydraulische systemen in Rusland vaak niet op de juiste manier worden onderhoud, waardoor vaker storingen kunnen optreden. De nieuwe compacte elektrische lier van Zollern komt onder deze condities goed van pas

Zollern
Zollern behoort met zijn meer dan 300-jarige geschiedenis tot de pioniers van de metaalindustrie in Duitsland. Op vijftien productielocaties en kantoren in Europa, Noord-en Zuid-Amerika en Azië te ontwikkelen, produceren en adviseren meer dan 3.000 mensen een breed programma metaalproducten.

Het bedrijf, met hoofdkantoor in Sigmaringendorf-Laucherthal is verdeeld in vijf divisies: giettechniek, aandrijftechniek, glijlagertechniek, staalprofielen en machineonderdelen. Klanten zijn wereldwijd te vinden in belangrijke sectoren als energieopwekking, voertuigtechniek, scheepvaart, bouw-machines en machinebouw.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven